Beerticker.dk er med omgående virkning lukket, da det ikke har været muligt at skaffe tilstrækkelig finansiering.
Efter at have eksisteret i lidt over to år, lukker Beerticker.dk, da der ikke er udsigt til, at der kan etableres et realistisk finansieringsgrundlag.
Da jeg lancerede Beerticker.dk januar 2009, var det en meget stor satsning. En niche nyhedstjeneste i et lille sprogområde, som det ikke var realistisk at basere alene på reklamer og sponsorater. I længden var det nødvendigt at overbevise relevante organisationer om, at gå ind i en medfinansiering.
Derfor var satsningen at lave noget så godt, at den danske ølverden ikke kunne undvære det igen. Jeg må desværre erkende nu, at det ikke er lykkedes. Det jeg har lavet med Beerticker.dk har ganske enkelt ikke været godt nok.
For dem der ikke måtte gøre sig det klart, kræver Beerticker.dk langt mere end et fuldtidsarbejde.
Reelt var der kun to organisationer i Danmark, som det gav mening at rette henvendelse til – Danske Ølentusiaster og Bryggeriforeningen. Fordi de har en økonomi af et omfang, der gør at de har lønnede medarbejdere.
Begge organisationer fik i april sidste år detaljerede forslag angående, hvorfor det var nødvendigt at sikre Beerticker.dk en økonomi, et samarbejdsforslag og planer for videreudvikling af nyhedstjenesten. Men der skulle gå lang tid, før de gik ind i forhandlinger med mig.
Til sidst kom der tilbud på bordet fra begge organisationer. Men det var ganske enkelt for lidt, til at det er realistisk at videreføre Beerticker.dk, hvilket jeg gjorde helt klart for dem.
Naturligvis har hverken Danske Ølentusiaster eller Bryggeriforeningen som udgangspunkt en ledig pose penge, der står Beerticker.dk på. Ambitionen har hele tiden været at lave Beerticker.dk så godt, at det vil tjene den danske ølverdens overordnede interesser, og derved sikre Beerticker.dk’s fortsatte eksistens.
Danske Ølentusiasters vigtigste formål er at fremme øllets sag. Bryggeriernes interesse er også at fremme øllets sag, foruden effektivt på kortest mulig tid og hurtigt at kunne få adgang til branche relevant information og nyheder. Formål jeg har forsøgt at opfylde med Beerticker.dk. Men som sagt må jeg konstatere, at det har jeg ikke gjort godt nok, til at de to organisationer synes det er værd, at sikre Beerticker.dk en fremtid.
Jeg skulle overbevise dem om, at det gav mening at omprioritere hvad de bruger pengene til. At de fik meget for hver investerede krone i Beerticker.dk, med hensyn til at fremme øllets sag samt omfattende og hurtig nyhedsformidling.
Blev tilbudt
Da jeg ikke vil have skudt i skoene, at jeg er pengegrisk, offentliggør jeg hermed, hvad jeg er blevet tilbudt.
Danske Ølentusiaster endte med at tilbyde mig 50.000 kr. årligt. Til gengæld ville forbruger relevante nyheder samt listen over årets nye danske øl løbende opdateret komme på ale.dk. Foruden jeg også skulle være med til at lave pressemeddelelser for Danske Ølentusiaster. Ikke om ølpolitiske spørgsmål, men om events for at sikre mere medieomtale.
Fra Bryggeriforeningens side kom der aldrig konkrete tal på bordet. Men det stod helt klart, at det slet ikke var i en størrelsesorden, der kunne sikre Beerticker.dk’s fortsatte eksistens. Og man var ikke interesseret i, at være med til at sikre den fortsatte nyhedstrøm på Beerticker.dk. Men derimod få konkrete ydelser til Bryggeriforeningen baseret på den viden, jeg nu en gang sidder inde med.
Som baggrund for hvor realistisk mit forslag var, skal man vide følgende. Bryggeriforeningen har tidligere haft en fuldtidsmedarbejder, der også beskæftigede sig med journalistiske opgaver – inklusiv Det Danske Ølakademi. I de hårde finanskrise tider blev vedkommende sparet væk, men efterfølgende har Bryggeriforeningen fået Danmarks tredje største bryggeri som nyt medlem.
Mit forslag
Følgende er den sidste model, som jeg forsøgte at overbevise Danske Ølentusiaster og Bryggeriforeningen om. Den skrabede muliges kunst model.
100.000 kr. årligt fra Danske Ølentusiaster for de ydelser, der tidligere er nævnt. Samt hvad der svarer til en halv fuldtidsløn fra Bryggeriforeningens side. Bryggeriforeningen har en holdning om, at de ikke vil støtte kommercielle foretagender. Derfor skulle det være i form af, at jeg leverede ydelser til Bryggeriforeningen. Konkret foreslog jeg, at de købte de brancherelevante nyheder, som så skulle ligges ud på Det Danske Ølakademi. Fuld tekst til forskel fra de forbrugerrelevante nyheder ved Danske Ølentusiaster. Her var modellen, at der i høj grad skulle linkes fra ale.dk til de fulde nyheder ved Beerticker.dk. Hvilket også retfærdiggjorde, at Bryggeriforeningen skulle betale mere end Danske Ølentusiaster. De har også en bedre økonomi.
De sidste manglende penge skulle komme fra, at Beerticker.dk åbnede op for reklamer og sponsorater. Noget en række bryggerier og ølbutikker har efterlyst, fordi man via Beerticker.dk meget præcist kunne nå den relevante målgruppe. Men tag ikke fejl, det ville blive meget svært for sådan en nichenyhedstjeneste, at hive de sidste manglende penge hjem på denne måde.
Potentialet for at fremme øllets sag via Beerticker.dk er meget større. Men jeg har ganske enkelt ikke haft økonomi til at sprede kendskabet til, at Beerticker.dk eksisterer.
Endelig var det også planen, at udskille nyhederne om de store internationale bryggerier til et separat site. Så fokus kunne blive mere skarpt på Beerticker.dk til den relevante målgruppe.
Da jeg sad i forhandlinger med henholdsvis Bryggeriforeningen og Danske Ølentusiaster henviste de hver til, at den anden forening måtte kunne finansiere Beerticker.dk. At “Beerticker.dk er en god ide bare andre betaler”, kan ikke sikre Beerticker.dk nogen fremtid.
Årets Danske Ølnyhed
For at illustrere hvor umuligt det er at etablere en økonomi for Beerticker.dk, skal I vide følgende. Jeg har fået præcis nul kroner for at levere listen over nye danske øl i 2010 til Danske Ølentusiaster. Min liste som de nu for fjerde år i træk helt gratis bruger til afstemningen om Årets Danske Ølnyhed/ Årets Bryggeri.
Jeg bad om 50.000 kr. – ikke for listen alene, men som en konkret måde hvorpå Danske Ølentusiaster her og nu kunne være med til sikre, at Beerticker.dk kunne overleve. Med de utallige timer det kræver i løbet af året at lave den liste, giver den pris i den grad mening.
Helt tilbage i april havde jeg gjort opmærksom på, at hvis Beerticker.dk fortsat skulle kunne eksistere, så kunne de ikke fortsat få den liste gratis. Men først i sidste øjeblik vågnede de op og meddelte mig, at de ikke ville give en krone for den.
Så stod jeg i noget af et dilemma. For afstemningen om Årets Danske Ølnyhed 2010 var i reel fare for ikke at blive til noget. Eller blive gennemført på basis af en fejl- og mangelfuld ølliste. Og jeg måtte lukke Beerticker.dk ned og samtidig potentielt fået ryet for, at jeg havde forhindret at Årets Danske Ølnyhed 2010 var blevet til noget.
Desuden ved jeg, at der er en række bryggerier, som har store forhåbninger – inklusiv kommercielle – i forbindelse med den afstemning. Så jeg tog det overordnede hensyn – hvad var bedst for den danske ølverden, inklusiv at den afstemning fremmer øllets sag via medieomtale. På trods af der manglede mange timers arbejde før den liste var endelig klar.
I øvrigt er jeg nu jobsøgende, hvis nogen i den danske ølverden kan bruge mig. Jeg kan godt bruge et fast arbejde nu, efter jeg har lagt to år gratis i Beerticker.dk.
Tak for denne gang
Peter Myrup Olesen
Fra arkivet:
- Beerticker.dk’s fremtid er uvis (Beerticker.dk)
- Beerticker.dk er tæt på at lukke (Beerticker.dk)
Morten Laursen siger
Det var en meget trist nyhed at gå på weekend med.
Men jeg har fuld forståelse for din beslutning og ønsker dig alt muligt held og lykke fremover.
Thomas siger
Øv! 🙁
Daniel L Gruneau siger
Jag förstår precis hur du har det.
Lycka till i framtiden!
Daniel
JAN BØTTERN siger
Hej Peter
ØV!!!
Forståelse for din beslutning
Kommer til at savne din site og tak for den så længe det varede
Held og lykke fremover.
Jørn Rønne Gaarde siger
Ærgeligt. Beerticker er en unik kilde til de samlede ølnyheder, som jeg gennem årene har haft stor glæde af. Kvaliteten fejler absolut intet – det er topklasse.
Problemet omkring finansieringen kan bunde i, at Beerticker leverer meget bred forbrugerinformation. Det må være svært som forretning at forsvare finansiering af noget som reelt kommer alle til gode, konkurrenter inklusive. Så hellere håbe på andre vil betale…
Det undrer mig at det er så vanskeligt at finde reklame-sponsorer, men det ved du naturligvis bedre end jeg. Jeg vil formode manglende kendskab til ølverdenen, og måske endda til RSS mediet, kan være en store del af årsagen. Sørgeligt, for som du selv påpeger ville sponsorene få en direkte line ud til deres interessenter, hvilket ville være langt mere effektfuldt end at plastre diverse mere eller mindre relevante websider til med reklamer.
Ideelt ville Beerticker være en fuldt integreret del af forbrugerforeningen Ølenthusiasterne, men noget kan tyde på at de ikke kan afse den tid eller de penge det vil koste at drive. Grotesk nok mener jeg der er mere aktualitet, synergi og fremtidsmuligheder i Beerticker end i det trykte medlemsblad Ølenthusiasten – men jeg har nu ingen ide om hvad det koster at udgive disse blade ift. at drive Beerticker.
Tak for din indsats og bidrag til sagen Peter – og held og lykke med jobsøgningen.
Brian siger
🙁
Kim Lund Johansen siger
Tak for mere end to års tro tjeneste Peter. Du har leveret en helt enestående indsats som jeg og mange andre har nydt meget godt af. Jeg ønsker dig alt det bedste i din fremtidige karriere.
Vinzents siger
Det var en trist nyhed! Jeg har fulgt meget med her på siden, specielt da jeg skrev min kandidatafhandling om det danske ølmarked sidste år. Her var Beerticker en god informationskilde, som sparede mig en masse tid i forhold til artikelsøgning.
Jeg må dog erkende, at jeg hele tiden har haft svært ved at se, hvordan Beerticker skulle kunne køre rundt i den nyværende form. Jeg har lidt set Beerticker som en konkurrent til Danske ølentusiaster. Begge organisationer har arbejdet i samme retning, men har jo på en eller anden måde “konkurreret” om den samme (lille) målgruppe. Jeg er medlem af Danske ølentusiaster, og når jeg får medlemsbladet hver anden måned, så er der mange af nyhederne som jeg allerede har læst på Beerticker. Det har gjort bladet mindre spændende at læse for mig, og det er vel et problem for danske ølentusiaster.
Derfor kan for godt forstå, at de ikke vil poste mange penge i beerticker. Så skulle det være ved helt at overtage siden, eller ansætte dig som deres nyhedsformidler.
I forhold til bryggeriforeningen, så er deres fokus vel mere på at repræsentere deres medlemmer juridisk set, og som samlet talerør i forhold til nye lovforslag der svækker bryggerierne og deres forretning, – og derfor i mindre grad af fokus på at lave nyhedsformidling. Man kan så mene, at det er også er i deres medlemmers interesse, at de udbreder kendskabet til det danske ølmarkedet. Men den del har de nok “overladt” til danske ølentusiaster (og indtil nu Beerticker), da de har kunne se, at I har gjort et godt stykke arbejde på det område. Derfor har de nok også vurderet, at de ikke vil poste midler i den del.
På den baggrund har jeg set det meget vanskeligt for Beerticker. Jeg havde håbet at du kunne få så mange unikke besøgende på siden, at den kunne finansieres gennem reklame, eller at den kunne finansieres direkte af bryggerierne, men det har altså ikke været muligt. Jeg håber at du kan forsætte dit glimrende nyhedsarbejde omkring ølverdenen på et andet medie.
Held og lykke fremover.
Mikkel siger
Surt!
Tony siger
Øv!
Lars Kruse siger
Det er meget trist for den danske “ølverden”, men jeg forstår din beslutning. Tak for alt dit arbejde i de forløbne to år! jeg håber, at det vil lykkes for dig at finde en ny platform, hvorfra du kan fortsætte med at formidle de enorme viden om øl.
Jørgen Ramskov siger
🙁 🙁 🙁
Tak for den kæmpe store indsats og held og lykke med at finde et arbejde!
Ken siger
Truly sad, thanks for all your work during the last 2 years.
Knut Albert Solem siger
Det var triste nyheter. Takk for en solid innsats for ølsaken!
Thomas siger
Bad news, this site has been the best source on danish beers.
Thanks for the last 2 years.
Lasse siger
Øv altså. Beerticker.dk frem for Ølentusiasten anyday !
KDF siger
De fleste lignende nyhedstjenester indenfor andre områder operer med langt mindre budgetter, typisk under 15k årligt, men bruger så til gengæld frivillig arbejdskrraft, således at man er en 3-10 stykker om at drive sådan en side. På den måde er den eneste udgift selve serverdriften, og det stykke arbejde man skal yde er typisk under en time om dagen. Omvendt er det også lidt underligt at man har brugt meget lang tid på at udarejde eks. lister, og når så andre har brugt disse i stærkt kommercielle sammenhænge, så har man ikke honoreret et stykke arbejde man ellers normalt skulle have betalt for.
Det er ærgeligt at beerticker ikke tidligere har valgt at satse på, eller ønsket denne form, men jeg kan godt se at man har været fanget imellem at være interresse- eller kommercielt drevet, og det at man ikke valgte den ene eller anden model i tide har reelt slået siden ihjel.