Danske bryggerier satser på nydelse frem for beruselse – mere drikkevenlige øl vinder frem.
Den gennemsnitlige alkoholprocent på nye øl fra danske bryggerier er faldet markant de seneste fire år. Det viser en analyse, som Beerticker har lavet for Bryggeriforeningen. Baseret på Beertickers årlige liste over nye danske øl.
I 2017 satte bryggerierne rekord med hele 1.622 nye øl. De mange nye øl havde en gennemsnitlig alkoholprocent på 6,33%. Det er klart lavere end de 6,94% i 2013, da der var et rekordhøjt gennemsnit. Siden er alkoholprocenten – også kaldet ABV – faldet til det laveste niveau i de ti år, der er tal for.
50% af alle de nye øl i 2017 havde et indhold af alkohol på mindre end 6%. I 2013 var andelen blot 43%.
Baggrunden er, at danske bryggerier satser på såkaldte session øl. Mere drikkevenlige øl som man ikke bliver lige så beruset af. F.eks. er en IPA oftest på 6 til 7%, hvor en Session IPA typisk vil være på 4 til 5%. Således kom der 49 nye Session IPA’ere på markedet i 2017 – en fordobling i forhold til de 24 i 2015.
Desuden er der nu mere fokus på alkoholfri øl, samt lav alkohol øl på mindre end 3%. Der er ikke mange af dem endnu, men salget af de eksisterende stiger hurtigt.
Tal fra Bryggeriforeningen viser således, at salget af alkoholfri øl er mere end tredoblet på tre år fra 938.700 liter i 2014 til 3.209.000 liter i 2017. Således udgør det nu 1,1% af det samlede ølsalg. Bryggeriforeningen forventer, at salget kan nå helt op imod fem procent.
– Danske bryggerier satser på mere drikkevenlige øl, som man kan nyde uden at blive beruset. Desuden er der mere fokus på at tilbyde danskerne velsmagende alkoholfri øl, så man eksempelvis kan nyde et par gode glas øl og køre bil bagefter, siger Bryggeriforeningens direktør, Niels Hald.
Øl på op til 0,5% må betegnes som alkoholfrie ifølge lovgivningen.
Alkoholfrie øl var der fire nye af sidste år. To fra Svaneke Bryghus, der satsede på alkoholfri øl med Don’t Worry-serien, hvor der kom en Julebryg og en Pale Ale. Okkara fra Færøerne lancerede også en alkoholfri julebryg – Nissuøl. Og med Weird Weather Hazy IPA Non Alc lavede Mikkeller nok verdens eneste alkoholfrie udgave af tidens meget hypede nye ølstil, New England IPA.
Hver tredje øl er på 5 til 5,9%
Langt hovedparten af de danske bryggeriers nye øl er på mellem 4 og 7,9%. De udgjorde således 79% af alle øl lanceret i løbet af 2017. Med 495 nye på markedet er øl på 5 til 5,9% de mest populære – 31% af alle øl.
Øl på 8% og mere udgjorde blot 16,5% af de mange nye øl i 2017. De seks stærkeste nye øl i 2017 var alle på 15% – Imperial Stouts fra To Øl, WarPigs og Mikkeller. Fem af dem har endda optaget smag fra lagring på brugte egefade, som der tidligere har været spiritus i.
– De stærke øl er oftest nydeøl, der er så fyldige og smagfulde, at man kan nøjes med at dele en flaske, siger Niels Hald.
Fokusering på nydelse frem for beruselse er generelt tendensen blandt de danske bryggerier.
Skriv et svar