604 nye danske øl i 2009 understreger, at man ikke bare samlet set skal udråbe mikrobryggerierne til at være i krise.
Jeg har før bragt oversigten over, hvor mange nye danske øl, der er kommet siden 1999. Men jeg bringer den igen for at sætte det nyeste tal – 604 nye øl i 2009 – i perspektiv. Specielt fordi 2009 generelt er blevet udråbt, som værende et kriseår for mikrobryggerierne. Det er i hvert fald meget begrænset, hvor stor betydning det har haft for, hvor mange nye øl der er kommet i 2009.
- 1999: 17
- 2000: 15
- 2001: 21
- 2002: 30
- 2003: 54
- 2004: 82
- 2005: 234
- 2006: 506
- 2007: 556
- 2008: 647
- 2009: 604
Vi taler altså om et år, hvor der kom andet flest øl. 604 nye øl – blot 43 færre end rekordåret 2008, hvor der kom 647 nye øl.
Jeg har før advaret imod at tale om mikrobryggerierne som samlet set værende i krise. Billedet er reelt noget mere nuanceret. Det er bestemt ikke alle mikrobryggerier, som det går skidt for økonomisk. Desuden lysnede situationen også i sidste del af 2009. Og det er 604 nye øl i 2009 også med til at understrege.
Alene i løbet af de sidste fire år fra 2006 og frem er der kommet 2.313 nye danske øl. 2.749 nye øl kom der i det netop overståede årti. Eller samlet set 2.766 nye øl fra 1999 og frem – Danske Ølentusiasters tidsalder, hvor “ølrevolutionen” i Danmark fandt sted.
Læs også:
- Mikkeller kom med rekordmange nye øl i 2009 (Beerticker.dk)
- Igen over 600 nye danske øl i 2009 (Beerticker.dk)
- Slutspurt – nye danske øl i 2009 (Beerticker.dk)
- Over 560 nye danske øl i 2009 (Beerticker.dk)
- Arbejdet med listen over nye danske øl 2009 (Beerticker.dk)
- 647 nye danske øl i 2008 – rekorden der ikke bliver slået? (Beerticker.dk)
Rene siger
Krise blandt microbryggerierne kan det afspejles i hvor mange nyheder der kommer på markedet????
Mit syn på sagen er: Det er ikke sikkert at bryggerierne har solgt den samme mængde øl i 2009 som de har gjort de foregående år. Måske har de svært ved at sælge de øl som de har fast i sortiment og har måske lettere ved at sælge en nyhed for den må folk lige smage.
Nyheder ser jeg kan komme af flere årsager:
Bryggerens og bryggeriets lyst til fornyelse.
Bryggeriet har ledig kapicitet pga. mindre salg, pg derfor får de mulighed for at præsentere en nyhed.
Det er måske lettere at sælge en nyhed end en gammel kendning, hvis pengene er små blandt folk.
Personligt køber jeg hellere en nyhed end en gammel kending. Dog har jeg nogle faste farvorit øl som skal være i huset.
Dette indlæg er blot skrevet fordi jeg ville give mit syn på sagen. Og er blot nogle tanke efter at have læst om nyheder på beerticker. (fantastisk side)
René