Opdateret
Vinderen af den internationale designkonkurrence om Carlsbergs nye oplevelsescenter offentliggjort i dag.
Team Ralph Appelbaum Associates forslaget vandt konkurrencen om det nye Carlsberg Brand and Experience Centre. Bag dette forslag – der går under navnet ”Our House is Your House” – står Ralph Appelbaum Associates fra USA, danske PLH Arkitekter samt Arup og The Visitor Attraction Company fra Storbritannien.
Forslaget udnytter i høj grad den eksisterende arkitektur i Ny Carlsberg Bryghus og Elefantporten. Carlsberg regner med at investere op mod 280 mio. kr. i det nye oplevelsescenter. Byggeriet starter tidligst i slutningen af 2013.
Ambitionen er, at dette nye oplevelsescenter skal blive en top 5 attraktion i Hovedstadsområdet med 500.000 besøgende årligt.
Det nuværende besøgscenter Visit Carlsberg er hovedsageligt placeret i Gamle Carlsberg. Sammen med Carlsbergs eneste tilbageværende bryggeriaktivitet i Valby – Husbryggeriet Jacobsen. Visit Carlsberg havde 220.000 besøgende i 2011.
Carlsberg Brand and Experience Centre er kun et foreløbigt arbejdsnavn.
Om vinderprojektet siger Carlsbergs koncernchef Jørgen Buhl Rasmussen:
– En helt utrolig tagterrasse med udsigtsplatform, en sky arena, bar og restaurant samt en helt ny klubscene. Alt sammen i hjertet af København. Med dette projekt tilfører vi ikke bare København en turistattraktion i verdensklasse; Carlsberg-bydelen får samtidig et trækplaster, der fremover vil understrege Carlsbergs tydelige tilstedeværelse i København.
64 teams ansøgte om prækvalificering i den internationale designkonkurrence. 5 teams gik videre til finalen, og deres finaleforslag blev offentliggjort i februar – inklusiv et fra danske Bjarke Ingels BIG.
Se vinderforslaget:
- Team Ralph Appelbaum Associates (Carlsberg)
- Hæfte: Carlsberg Brewhouse – Our House Is Your House
- 3 videoer: Walkthrough; Building Massing; Interior
Læs og se mere:
- Carlsberg skaber ny attraktion i København (pdf – Carlsberg)
- Nyt oplevelseshus skal have pool og luftballon på toppen (Politiken.dk)
- Internationalt hold skal stå for Carlsbergs nye attraktion (Politiken.dk)
- Vores øl-hus er dit øl-hus (KBH)
- Carlsberg får nyt oplevelsescenter (video – Lorry)
- 26 minutter inde: Kulturen på News 27. marts (video – TV2 News)
- Nye oplevelser venter i Bryghuset (Carlsberg Byen)
- Carlsberg skaber ny turistattraktion (DR)
- Carlsberg nærmere brand-center (Markedsføring)
Fra arkivet:
- Februar: Carlsberg Brand and Experience Centre: De 5 finalister (Beerticker.dk)
- 2011: Nyt Carlsberg oplevelsescenter på vej (Beerticker.dk)
[…] Carlsberg satsar 280 miljoner danska kronor på nytt upplevelsecentrum Det nya centret ska bli en av de 5 mest besökta ställena i Köpenhamn och kommer att kosta […]