Mere omtale af den overståede Ølfestival i Valby. Samt en korrektion angående European Beer Festival.
Ale.dk har nu også lagt omtale og billeder fra søndagen af Københavnske Øldage på nettet. Inklusiv omtale af at auktionen af Hornbeer billedet “Forårskåde køer” endte på 10.600 kr. Penge der går til Danske Ølentusiaster. Billedet er malet af Gunhild Rasmussen, gift med bryggeren Jørgen Fogh Rasmussen. Er lig motivet på Hornbeer Vårøl.
Samt omtale af Skandinaviske Mesterskab i Håndbrygning. Resultatet kan ses her. Resultatetet af DM i Håndbrygning kan ses her.
Bryggeriet Djævlebryg blev årets stand med 25% af stemmerne. Bryggeriet Skovlyst fik 15% og Hornbeer 12,5%. Københavnske Øldage 2009 – Søndag (ale.dk)
Norske Knut Albert har nogle ideer om hvordan Ølfestivallen kan forbedres. Copenhagen Beer Festival- some additonal notes (Knut Albert’s Beer Blog) – Knut Albert har to gange tidligere skrevet om Ølfestivallen her og her.
Omtale fra svenske beerwell.se. Rapport från Københavnske Øldage 2009 (beerwell.se)
Mere svensk omtale: Ölfestivalen i Valby, Köpenhamn (Bröderna Lindströms Ölkällare)
I øvrigt blev den nu faste tradition ved Mikkeller’s special releases også fulgt denne gang. Mads Peter Ankjær skal op på standen og råbe masserne op. Mikkeller-freak (video – Mikkeller). Se Mikkeller’s egen fotos fra festivallen her taget af fotojournalist Camilla Stephan.
European Beer Festival: I tidligere omtale af at der kun kom 7.401 til Ølfestivallen i Valby, skrev jeg følgende: Til den helt store satsning, European Beer Festival på Carlsberg sidste efterår kom der 21.000. Dog var tallet nærmere reelt 18.000, hvis man ikke tæller dem der kom gratis ind med. Her var det bl.a. hvis i høj grad tale om Carlsberg ansatte, som havde fri adgang.
Festivalchefen for European Beer Festival Marttin Stuart Nielsen har kommenteret det med følgende:
Dette blot for at korrigere en faktuelt forkert oplysning. Til European Beer Festival var der IKKE gratis adgang for de ansatte på Carlsberg, tværtimod.
En lang række ansatte på Carlsberg gæstede festivalen og isoleret set var Carlsberg den største betalende kunde på festivalen når vi ser på firmaarrangementer. Det er korrekt, at en række ansatte på depotet – som havde ydet en stor indsats for at klargøre området – fik fribilletter til festivalen. Det er efter min opfattelse helt OK og rimeligt ligesom vi også uddeler fribilletter til andre.
Det er korrekt at det reelle besøgstal er lidt lavere end 21.000 men det skyldes ikke et stort antal gratister som påstået, men derimod at en række gæster blev talt ind to gange på grund af en – set i bakspejlet – uheldig placering af indgangstælleren.
Mine oplysninger stammer fra Danske Ølentusiasters generalforsamling i marts. Her blev der oplyst, at det reelle antal betalende gæster var omkring 18.000 – men der var ikke et endeligt tal. Dette nye tal blev begrundet med de problemer, der var med at tælle – som Marttin Stuart Nielsen nævner. Der blev også nævnt Carlsberg ansatte, der havde gratis adgang. Men ud over dette var der ikke nærmere detaljer om det, så som hvem og omfanget af det.
[…] Opdatering: Bemærk korrektion fra Marttin Stuart Nielsen, festivalchef for European Beer Festival i kommentarerne. Læs nærmere her. […]