Opdateret med medieomtale og korrekt navn
Dansk Blindesamfund og Midtfyns Bryghus står bag ny øl med etiket, der kun kan læses af blinde.
Midtfyns Bryghus Brown Ale (6.8%):
Mandag den 31. august 2009 sender Midtfyns Bryghus i samarbejde med Dansk Blindesamfund, Mantax Etikettering og Coop Danmark en vaskeægte MÆRKEVARE i butikkerne. Der er tale om Danmarks første øl, hvor den traditionelle etiket er udskiftet med punktskrift, som kun kan læses af blinde. 2 kroner af hver solgt øl doneres til Dansk Blindesamfund.
I år er det 200 år siden, opfinderen af punktskriften – Louis Braille – blev født. Det fejrer Midtfyns Bryghus, der sommeren over har brygget på en ”hemmelig” øl, hvor kun blinde kan læse, hvilken øltype der er tale om. Etiketten består nemlig bare af punktskrift, så her er den seende pludselig i den blindes sted.
Det var Mantax Etikettering, der gjorde indehaveren af Midtfyns Bryghus i Brobyværk, Eddie Szweda, opmærksom på de nye muligheder for at lave etiketter med punktskrift. Og han så straks mulighederne for en særlig øl, der for alvor pirrer sanserne og indbyder til ægte blindsmagning i de danske hjem.
– Jeg har mødt flere blinde ølentusiater, når jeg har været rundt i landet. Og deres smagssans har været meget sikker. Så jeg har villet lave det bedste, vi kan, så de – og alle andre ølinteresserede – kan få en god oplevelse, fortæller Eddie Szweda.
Også Dansk Blindesamfund er begejstrede, siger landsformand Thorkild Olesen:
– Det er et fantastisk projekt, fordi det på en fin måde sætter fokus på vores situation. I øvrigt er vi mange ølentusiater, der nu får lettere ved at finde den rigtig gode øl på hylden i supermarkedet. Det er jo ikke til at kende forskel på flaskerne, som det er i dag, men denne øl kan vi jo for alvor mærke.
– Coop er gået ind i projektet af to grunde. For det første ønsker vi at være Danmarks mest ansvarlige virksomhed. Derfor håber vi, at vi på denne måde bidrager til at sætte fokus på synshandicappede og deres udfordringer i hverdagen. For det andet vil vi være forrest, når det gælder nye øloplevelser. Og denne øl er ikke kun en oplevelse på grund af etiketten. Den er det også som følge af smagen, fortæller Kenn Thomsen, der er kategorigruppechef i Coop.
Den nye øl fra Midtfyns Bryghus sælges i Kvickly, SuperBrugsen og DagliBrugsen fra mandag den 31. august i en afgrænset periode og et begrænset antal. Prisen er 34,95 kr. for 50 cl., hvoraf de 2 kr. doneres til Dansk Blindesamfund. I uge 36 er der kampagne på øllen, og her er prisen 29,95 kr.
Fakta om den særlige etiket og mulighed for sms-støtte: I stedet for en traditionel etiket med navn og logo er etiketten blank. Mærker man efter, kan man dog tydeligt føle sig frem til teksten, der ved hjælp af ny digital teknologi er påført etiketten. Kun forbrugere, der læser punktskrift, ved præcis, hvad der er i flasken og øllens brygnummer.
På etiketten er det ligeledes muligt at støtte Dansk Blindesamfunds arbejde via sms. Her skal teksten ”BLIND” sendes til 1231. Det koster 10 kr. + almindeligt sms takst.
Se også:
Kampagneside: En ægte mærkevare
Blind mand kan også finde en øl (video – TV2 Go’morgen)
Øl til blinde og andre tørstige (DR P4 Fyn)
Danmarks første øl specielt for blinde (epn.dk)
Danmarks første øl for blinde (TV2 Finans)
En øl ingen kan se – kun smage (Handicapportalen.dk)
Tidligere i år lancerede Muskelsvindfonden og Viborg Bryghus en øl:
Ny øl: Viborg Bryghus Gangbar Lager (Beerticker.dk)
[…] Ny øl: Midtfyns Bryghus “Mærkevare” (Beerticker.dk) […]