Opdateret med frit tilgængelig link til artikel fra Nordjyske Stiftstidende
Nordjyske Stiftstidende ser i dag nærmere på Nibe Bryghus, som et eksempel på hvordan det går for danske mikrobryggerier.
Nibe Bryghus klarer sig ved hovedsageligt at satse lokalt, hvor kunderne er villige til at betale prisen. Men et par gange om året leveres der også øl til Fakta.
Brygmester Antoni Aagaard Madsen er Nibe Bryghus eneste lønnede medarbejder, der ellers trækker på frivillig arbejdskraft blandt bryghusets 40 aktionærer.
Nordjyske Stiftstidende skriver:
At Coop melder om mindre salg af dansk mikrobryg er ikke en katastrofe i Nibe. Hvis øllet skal distribueres i hele landet, så afhænger det dels af de store supermarkedskæder, men salget går faktisk fint lokalt, og et par gange om året sælger Antoni Aagaard Madsen i omegnen af 20.000 flasker øl til discountkæden Fakta, der afsætter mængden på et par måneder i butikker landet over.
Der er både fordele og ulemper ved den løsning, for Fakta har en fastpris politik, som siger at specialøl altid koster 20 kroner, så bryggeriet er nødt til at sælge produktet billigere, og brygmesteren holder alkoholprocenten nede, så afgifterne forbliver små. Til gengæld varetager Fakta opstilling og distribution af øllet, hvilket ikke er tilfældet normalt.
Ifølge Antoni Aagaard Andersen skal Nibe Bryggeri nemlig selv sørge for ølhylderne i supermarkederne.
Fadøl er et godt marked:
Et af de steder, det går allerbedst er på fadølsmarkedet. I de fire år Nibe Bryghus har eksisteret er delen af øl der ender i fustager vokset til cirka 30 procent. Måske fordi fadøl i forvejen er ret kostbart.
– Folk et vant til at betale relativt mange penge for fadøl, og vores fadøl koster måske kun 20 til 25 procent mere, siger Antoni Aagaard Madsen.
Desuden er lejlighedsbryg et godt nicheområde for mikrobryggerier ifølge Antoni Aagaard Madsen, der bl.a. for nylig har leveret øl til Vesthimmerlands Gymnasiums 50 års jubilæum.
Læs mere:
- Mikrobryggerier klarer sig (Nordjyske Stiftstidende)
[…] Nyt på Beerticker.dk: Nibe Bryghus klarer sig hovedsageligt med lokal satsning […]