Afgiftslettelsen der begunstiger små gamle bryggerier i TV Avisen.
Nye mikrobryggerier er utilfredse med, at kun små gamle bryggerier får en afgiftslettelse fra staten. Den såkaldte moderationsordning, hvor mindre bryggerier, som har brygget afgiftspligtigt øl siden 1. november 1940, får tilbagebetalt afgift.
De eneste bryggerier, som dermed får glæde af ordningen, er Thisted Bryghus, Fuglsang og Hancock Bryggerierne. De får samlet 1,2 mio. kr. tilbage om året. Fremgår af indslaget at for Fuglsang drejer det sig om 260.000 kr sidste år.
Som repræsentanter for de utilfredse nye mikrobryggerier – som også ønsker afgiftslettelse – optræder i indslaget bryggeridirektør Anders Kissmeyer, Nørrebro Bryghus og administrerende direktør Jan Asbjørn Olsen fra Bryggeri Skovlyst.
Skatteminister Kristian Jensen vil ikke lave om på moderationsordningen, men udtaler til TV Avisen, at hvis man starter et nyt bryggeri, så ved man hvad vilkårene er.
Øl på støtten (video – DR1 TV Avisen)
Anders Kissmeyer har som tidligere omtalt i sidste nyhedsbrev fra Nørrebro Bryghus skrevet om moderationsordningen:
Moderation (pdf – Nyhedsbrev September 2009 Nørrebro Bryghus)
… Det skal handle om et emne, der er noget så ophidsende som dansk skattepolitik! Og hvad katten har moderation så at gøre med dansk skattepolitik, og hvorfor skal en brygger belemre sine læsere med en klumme om det?
Ja, det er nok de færreste, der allerede nu har gættet denne gåde, men det forholder sig faktisk sådan, at der i dansk skattelovgivning findes en såkaldt moderationsordning, der består i, at små bryggerier får rabat på den ølafgift man skal erlægge til staten. Og det er jo – ikke mindst i disse krisetider – en ganske fremragende idé.
Det ’lille’ problem i denne sammenhæng er blot, at man, den gang moderationsordningen blev indført, gjorde det til en betingelse for at nyde gavn af den, at man som bryggeri havde produceret skattepligtigt øl siden 1941…Hvad? Nu tager han da gas på mig! Nej, det gør han faktisk ikke.
Jamen, hvorfor i alverden er der så ikke nogen, der lige har prikket til et par af de trygt blundende medlemmer af vort høje Folketing, og gjort dem opmærksom på, at der lige er nogen der har glemt at slette en lille absurd og anakronistisk klausul i deres ellers udmærkede lov?
Det er der da også nogen, der har, men de har gjort det yderst forsigtigt…Vores brancheforening, Bryggeriforeningen, som jo har som en af sine allerfornemste opgaver at varetage bryggeriernes interesser overfor myndighederne – et arbejde, som foreningen i øvrigt generelt varetager på forbilledlig vis.
Men i den konkrete sag er forholdet det, at ud af de tre eksisterende bryggerier i Danmark, der faktisk modtager moderation af deres ølafgift, er de to medlemmer af foreningen, og har været det siden man kunne tælle foreningens medlemmer på én hånd. Dengang var disse to de eneste mindre bryggerier i foreningen, hvorfor der ikke var noget praktisk problem i alderskravet. Men siden er antallet af medlemmer steget til 44, hvoraf 26 ville være berettiget til moderation, hvis der ikke var et alderskrav. Og så, skulle man tro, ville det være et emne der stod højt på foreningens dagsorden og dermed en smal sag at få klaret. Men…så enkelt er det naturligvis ikke!
Bryggeriforeningen må nemlig i denne sag træde yderst varsomt, da der er stærke kræfter i både embedsværket og de politiske kredse, der ser med stor ærgrelse og irritation på enhver form for erhvervsstøtte. Og bliver disse åbent og konsekvent udfordret i denne sag, er der en vis risiko for, at de så blot sløjfer HELE moderationsordningen, og ikke bare alderskravet! Og så ville foreningen stå med to meget ærgerlige medlemmer, der så har mistet deres moderation, uden at nogen har fået noget til gengæld.
En ting er, at de politiske forhold i Danmark kan være ufatteligt provinsielle til tider. Men vi er jo medlemmer af EU, der på sin side har som en af sine fornemmeste opgaver at sikre det indre markeds effektivitet – den frie bevægelighed af varer og tjenesteydelser, osv., osv. Hertil hører jo, at der ikke må forekomme forskelsbehandling mellem de virksomheder, som konkurrerer i det indre marked.
Og her hopper kæden så fuldstændigt af, for i næsten alle andre EU-lande findes der forskellige former for lempelser og undtagelser, der fritager mindre bryggerier for væsentlige dele af deres ølafgift. Dette betyder jo de facto, at ikke engang vores hjemmemarked har lige konkurrenceforhold, hverken internt eller overfor importeret øl fra mindre EU-bryggerier. Og når vi, som mange af os jo så småt er begyndt på, gerne vil ud i den store verden med vores fremragende danske øl, så skal vi på hylderne og i barerne derude konkurrere med bryggerier, der faktisk får statsstøtte.
Måske er dette ikke en sag, der afgør liv eller død for den samlede danske specialøls – og mikrobryggeribranche, men da vi trods alt taler om femcifrede kronebeløb, som mange af os føler os snydt for årligt, så er det faktisk noget, der gør en ganske reel forskel på bundlinjerne hos mange af de små i branchen.
Der er mange politiske og andre udefra kommende forhold, man som lille bryggeri ikke er tilfreds med, men i de fleste tilfælde kan man se nogle fornuftige – eller i al fald da forståelige årsager til disse. Undskyld, men det kniber det altså gevaldigt med, når vi snakker moderation.
Duelund Bryglade a/s siger
Det kan tilføjes, at selveste Konkurrencestyrelsen har protesteret over ordningen direkte til ministeriet, idet den anses for konkurrenceforvridende.
I 1997 påtalte styrelsen skævvridningen: ”Sagen har beskedent økonomisk omfang, men vedrører principielle spørgsmål om ligebehandling. Man bør derfor fjerne ordningen, så alle bryggerier betaler det samme afgiftsbeløb. Alternativt kan man fjerne 1940-tidsbegrænsningen, så afgiftslettelsen gælder for alle små bryggerier”, skrev styrelsen dengang.
Ligeledes har SF i afgiftsudvalget stillet et konkret forslag til ændring, – dette blev også afvist. Endelig skal nævnes, at EU faktisk tillader ordningen, såfremt den omfatter alle små bryggerier.