Ambitionerne er store for Stronzo Brewing Co., der har en målsætning om at blive blandt de 10 største danske bryggerier i løbet af første regnskabsår.
Lanceringen af Stronzo Brewing Co. vil blive bakket op med en massiv landsdækkende markedsføring, der ikke før er set blandt danske mikrobryggerier.
Bag Stronzo Brewing Co. står den 27-årige brygger Kristian Strunge (tv) samt hans 25-årige bror Morten Strunge (th), der er bestyrelsesformand. Iværksætteren Morten Strunge fik succes med lavpris mobiltelefon selskabet Onfone, som TDC endte med at købe for 300 mio. kr. i maj. Heraf fik Morten Strunge 120 mio. kr. Han er fortsat direktør i Onfone.
Kristian og Morten ejer ligeligt sammen 95% af Stronzo Brewing Co. ApS. De sidste 5% ejer deres forældre. Kristian Strunge står for den daglige drift. Han er øldommer foruden han har været håndbrygger de seneste tre år. Han er oplært på Amager Bryghus og var tidligere salgschef i Onfone. Morten Strunge står for salgs- og marketingsdelen.
Mikrobryg som god forretning
De aggressive forretnings principper, der førte til Onfone’s succes, overføres nu af Strunge brødrene til ølbranchen. Der skal sælges en stor volumen øl bakket op af en massiv salgs- og markedsførings indsats. Øllene kommer allerede fra dag et i Dansk Supermarked og fra uge 3 efter nytår kommer de også i SuperBest. Coop er det på nuværende tidspunkt ikke lykkedes at indgå en aftale med.
35.000 liter øl er brygget indtil nu, og ambitionen er at være nået op på 300.000 liter om et år.
Strunge brødrene mener, at det også er muligt at få en fornuftig forretning ud af mikrobryg i Danmark. Morten Strunge siger:
– Rigtig mange brancher – og heriblandt ølbranchen – har mange af de samme kendetegn som mobilbranchen havde for nogle år siden. Der er nogle få meget store aktører, der tjener mange penge på mainstreamprodukter, fordi de har muskler, organisation og kapital. Og så er der en lang række små spillere, der i mange tilfælde har nogle spændende produkter, men som mangler kapital og kommercielle kompetencer til for alvor at slå igennem markedet. Men for dem, der har adgang til begge dele, er der til gengæld spændende muligheder for at skabe noget.
Stonzo Brewing Co. er meget ambitiøs, og forventer således at blive blandt de 10 største danske bryggerier i løbet af første regnskabsår (det må være med udgangen af 2012). Foruden der skal være gang i eksport i løbet af et halvt år.
Massiv markedsføring
Samme agressive markedsføring, der var bag Onfone’s succes, overføres nu til det nye bryggeri. Og der vil være kant i markedsføringen, som man kan se på billederne her. Den omfattende landsdækkende kampagne starter 7. november. Bag Stronzo’s markedsføring står samme bureau, som stod for Onfone’s – Dreyer+Kvetny. Men Stronzo går også ind i den mere skjulte markedsføring. Så som at betale markedsføringsbidrag for at komme med i tilbudsaviser – samt betale for god placering ude i supermarkederne.
Morten Strunge siger, at Stronzo’s markedsføring kommer til at skille sig ud:
– Markedsføring af øl i Danmark har ret konsekvent været spundet over historie, tradition og “håndlavet idyl” fra alle de små bryggerier, og et drengerøvsunivers med sport og manderitualer fra alle de store. Vi vil gerne placere os et helt andet sted og skabe et ølbrand med kant og attitude. Og det kommer man både til at kunne smage og se.
Endelig er det naturligvis ikke tilfældigt, at Kristian Strunge var med i TV2’s morgen tv i går. Klart en del af en bevidst strategi – den slags “reklame” er ubetalelig.
Der er ligeledes også kant i Stronzo’s øl, hvor den store inspirationskilde er USA. Øllene er således noget mere humlet end øl til salg i supermarkeder normalt er. En satsning fra Stronzo’s side på at rykke forbrugerne i supermarkederne.
Desuden ønsker Stronzo også, at deres øl skiller sig ud i butikkerne. Således står kunstneren Hornsleth for etiketterne (manden i rødt herunder).
Brewpub i Kødbyen
Stronzo Brewing Co. får også en brewpub i Kødbyen på Vesterbro i København. På endnu ikke offentliggjort adresse, da aftalen ikke er underskrevet endnu. Men håbet er, at der brygges i løbet af december, og baren kan åbne i januar. Manglende afklaring angående et eksisterende ammoniakanlæg i Kødbyen kan dog skabe problemer for de planer.
Amager Bryghus gamle brygudstyr på 1.000 liter er overtaget 1. november og skal opstilles i Kødbyen. Al øl brygget i Kødbyen bliver kun tilgængelig på brewpubben samt i barer og specialbutikker. Og der skal brygges mange nye øl her. 30 nye øl er planlagt i 2012 – inklusiv der også skal leges med fadlagring.
Der kommer en klar adskillelse mellem øl der er tilgængelig i supermarkeder og så på brewpubben, barer og specialbutikker. I supermarkeder kommer tre faste øl – Brown Stronzo, Golden Stronzo og White Stronzo samt sæsonbryg som lige nu julebryggen Golden Santa. De bliver alle kontraktbrygget af De Proef Brouwerij og Fanø Bryghus. Prislejet i supermarkederne bliver 25 til 26 kr.
Stronzo’s site er også lanceret i dag. Og navnet Stronzo – på italiensk betyder det… numsehul (det var den pæne udgave).
Læs mere:
- Onfone-millionær bag massiv markedsføring af nyt bryggeri (Bureaubiz)
- Onfone-stifter bag offensiv gourmet-øl (Markedsføring)
- Her er iværksætteren bag Onfone (evb.dk)
Fra arkivet:
- Stronzo Brewing Co. på TV2 GO’ Morgen (Beerticker.dk)
- Stronzo Brewing Co. har Onfone millioner bag sig (Beerticker.dk)
- Nye øl: Premiereøllene fra Stronzo Brewing Co. (Beerticker.dk)
Martin siger
Ser ut som en kombination av Brewdogs marknadsföring och Croocked Moons logotyp/tagline. Copycat?
Anne Stope siger
Min søn medvirker på reklamen med den ældre dame og de mange unge fyre med bar overkrop. Er det muligt at købe en sådan plakat?
M.v. julehilsen Anne Stope