Beerticker.dk

  • Email
  • Facebook
  • RSS
  • Nye øl
  • Events
  • Øltests
  • Nyheder
  • Facebook

Forebyggelseskommissionen vil forbyde reklamer for alkohol

21/04/2009 Af Peter Myrup Olesen

Regeringens Forebyggelseskommission offentliggjorde i dag 52 forslag, som skal gøre danskerne sunde.

Her er de øl relevante:

Regulering: 

  • Aldersgrænsen for salg af alkohol til unge hæves fra 16 til 18 år. Håndhævelsen af aldersgrænsen skærpes.
  • Uddannelsesinstitutioner skal udarbejde en alkoholpolitik som offentliggøres.
  • Der indføres forbud mod kommerciel reklamering for alkohol i alle medier.
  • Kommunerne anvender bevillingsnævnenes mulighed for at reducere tilgængeligheden af alkohol på udskænkningssteder, særligt i boligkvarterer og nær uddannelsesinstitutioner.

Forebyggelsestilbud:

  • Der udarbejdes en godkendelsesordning for alkoholbehandlingstilbud.
  • Det generelt høje kendskab til genstandsgrænserne fastholdes gennem kampagner. Kendskabet til sundhedsskadelige effekter skal øges og målrettes sårbare grupper.

 

Slagsmålet om hvilke af kommisionens forslag, der i sidste ende bliver til noget er gået i gang. Her har Bryggeriforeningen naturligvis også blandet sig med følgende pressemeddelelse:

Enkelte tidsler i stor buket

Bryggeriforeningens kommentarer til rapporten fra Forebyggelseskommissionen. Af direktør Niels Hald.

 

Forebyggelseskommissionens buket af forslag til fremtidens forebyggelse indeholder positive elementer. Bryggeriforeningen er fx enig i kommissionens anbefalinger om, at uddannelsesinstitutioner skal udarbejde en alkoholpolitik, som skal offentliggøres, og at det generelt høje kendskab til genstandsgrænserne skal fastholdes gennem kampagner. Bryggeriforeningen bidrager allerede – og vil også fremover gerne bidrage til begge dele. For eksempel har vi netop besluttet at indføre genstandsmærkning på alle øl uanset type og flaskestørrelse.

Oplysning frem for forbud
Der er dog også enkelte tidsler i forebyggelsesbuketten. Kommissionen vil forbyde reklamer for alkohol i medierne. Det sker, selvom kommissionen selv konkluderer, at det er meget svært at dokumentere sundhedseffekten af forbuddet. ”Der er usikkerhed om sammenhængen mellem de observerede adfærdsændringer og sygelighed og dødelighed”. Alligevel konkluderer kommissionen: ”Et forbud mod alkoholreklamer handler dels om reduktion i alkoholforbruget på kort sigt, dels om langsigtede holdninger til og opfattelse af alkohol i befolkningen”.

Det forekommer at være et meget skrøbeligt argument for et meget radikalt indgreb. I et moderne samfund påvirker man ikke holdninger med forbud, men ved hjælp af dialog. Bryggeriforeningen har taget initiativ til en række tiltag og kampagner, der skal fremme en fornuftig alkoholkultur, og deltager sammen med Forbrugerrådet aktivt i Alkoholreklamenævnet, som Forbrugerstyrelsen har beskrevet med vendingen: ”Erfaringerne med dette håndhævelsessystem har hidtil været særdeles gode”.

Netop når det gælder markedsføring af alkohol har producenterne i Danmark pålagt sig selv restriktioner, der er langt skrappere, end loven foreskriver. Selvregulering er i det hele taget at foretrække frem for lovgivning. Virksomhederne føler sig mere forpligtede, når de selv er med til at fastsætte reglerne. En strammere lovgivning med forbud mod reklamer kan betyde, at producenterne vil afprøve grænser i stedet for at udøve selvjustits.

Urealistisk forslag
Forslaget om at hæve aldersgrænsen for salg af blandt andet øl i butikkerne fra 16 til 18 år forekommer helt urealistisk. Specielt i lyset af kommissionens egne ord om, at der er en udfordring i at håndhæve det nuværende forbud mod salg af alkohol til unge under 16 år. Nu vil man så hæve grænsen til 18 år, selvom det er svært at forestille sig en situation, hvor en gymnasieelev eller håndværkerlærling ikke kan købe et par øl og tage dem med til fest.

Forældre og unge oplever 16-års grænsen som fornuftig. Salgsaldersgrænsen skal være realistisk. Hvis politikerne hæver salgsaldersgrænsen til 18 år, risikerer vi at få en lovgivning, som både de unge og deres forældre synes er ufornuftig og bryder. Kommissionens hovedargument for at hæve salgsaldersgrænsen er ”signalværdien”. Et urealistisk forslag som dette sender efter vores opfattelse nogle helt forkerte signaler til de unge.

Ambitionen om at få de unge til at debutere senere med alkohol er sympatisk. Udviklingen går faktisk allerede i den rigtige retning. Debutalderen stiger, og alkoholforbruget blandt de unge er faldet gennem de senere år. Det fremgår af Skolebørnsundersøgelsen fra Institut for Folkesundhedsvidenskab.

Hvorfor højere afgifter på sodavand?
Det er glædeligt, at kommissionen helt har valgt at se bort fra øgede afgifter på alkohol. Kommissionen konkluderer, at ”det er vanskeligt at forudsige, hvordan de sundhedsmæssige effekter af en generel afgiftsstigning vil fordele sig på samfundsmæssige grupper. Samtidig er afgifter på alkohol upræcise og rammer mange med et ikke skadeligt alkoholforbrug”. Det samme skriver kommissionen om afgifter på chokolade- og sukkervarer og sodavand. Derfor undrer det meget, når kommissionen alligevel foreslår en afgiftsstigning på 100% på sodavand i forhold til det nuværende afgiftsniveau.

 

Læs mere:

Faktaark alkohol (pdf – Forebyggelseskommissionen)

Forebyggelseskommissionens resumé af rapport (pdf)

Forebyggelseskommissionens rapport (pdf)

Skrevet i: Nyheder & mikro

  • Facebook
  • RSS

Trackbacks

  1. Forebyggelseskommissionen - medieomtale « Beerticker.dk BETA siger:
    21/04/2009 kl. 16:51

    […] Beerticker.dk BETA Ølnyheder 24/7 « Forebyggelseskommissionen vil forbyde reklamer for alkohol […]

  2. Forsvinder kolde Tuborg og Cult fra skærmen? | ZUSCHLAG siger:
    16/09/2010 kl. 16:52

    […] mod alkoholproducenter bliver aktuelt. Sidste år fremlagde regeringens forebyggelseskommission et forslag om et totalforbud mod alkoholreklamer. Forebyggelseskommissionen begrundede forslaget ud fra en række studier, som viser at der er en […]

  3. Den nye regering vil øge afgifter på øl siger:
    04/10/2011 kl. 18:27

    […] Forebyggelseskommissionen vil forbyde reklamer for alkohol (Beerticker.dk) […]

Arkiv

Øllister

  • Nye danske øl 2018 – 1.825 nye øl (ny rekord)
  • Danske julebryg 2018
  • Nye danske øl 2017 – 1.622 nye øl
  • Nye danske øl 2016 – 1.424 nye øl
  • Nye danske øl 2015 – 1.298 nye øl
  • Nye danske øl 2014 – 1.108 nye øl
  • Nye danske øl 2013 – 927 nye øl
  • Nye danske øl 2012 – 756 nye øl
  • Nye danske øl 2011 – 616 nye øl
  • Nye danske øl 2010 – 590 nye øl
  • Nye danske øl 2009 – 604 nye øl
  • Nye danske øl 2008 – 647 nye øl.

Danske Ølentusiaster brugte før 2011 listerne til afstemningen om Årets Danske Ølnyhed.

Foredrag og ølsmagning med Beerticker

Ølfestival København 2014 Beerbliotek og Beerticker

Hold et arrangement med manden bag Beerticker, Peter Myrup Olesen. Et foredrag med eller uden ølsmagning. Om den danske ølverden siden år 2000 – den såkaldte ølrevolutions tidsalder.

Foredraget eksisterer i to versioner.

  • Den underholdende til ølforbrugere og interesserede.
  • Den mere seriøse og faktaorienterede til branchefolk.

For mere information skriv til:

Mail Beerticker

Foto: Ole Svenningsen, RealHoppyAle

Ølåret 2015 – Beerticker’s overblik

Nye danske øl 2015 medierne version 2

  • Rekordlisten: Nye danske øl 2015
  • Rekord: 1.298 nye danske øl i 2015 – nu 172 bryggerier
  • 404 øl’s forskel mellem Beertickers og Danske Ølentusiasters årslister
  • Medieomtale: Ny rekord – 1.298 nye danske øl i 2015
  • 15 bryggerier stod bag halvdelen af nye danske øl i 2015
  • Milepæl: For første gang over 1.000 nye øl brygget i Danmark i 2015
  • Hver tiende danske øl brygget ved Ølkollektivet
  • Mikkel Borg Bjergsø, Mikkeller involveret i 284 nye øl i 2015
  • Nye danske øl 2015: Markant alkoholprocent fald på to år
  • IPA er stadig den mest populære ølstil – hvad rykkede ellers i 2015?
  • Økologisk øl: 2015 var et gennembrudsår – dobbelt så mange på to år
  • Øl rekorder også i Hovedstadsområdet, Fyn, Nordjylland, Bornholm o.s.v.

Seneste tids tophistorier

Rekorder: Over 10.000 nye danske øl på 10 år – hele 1.825 nye øl i 2018

Nu over 200 danske bryggerier

Danske øl: Markant fald i gennemsnitlig alkoholprocent

Danske øl: Markant fald i gennemsnitlig alkoholprocent

Ølrekorder Danmark rundt i 2017 – rekordåret med 1.622 nye danske øl

Ølrekorder Danmark rundt i 2017 – rekordåret med 1.622 nye danske øl

Rekorder: 1.622 nye danske øl i 2017 – hele 30 nye bryggerier på et år

Rekorder: 1.622 nye danske øl i 2017 – hele 30 nye bryggerier på et år

Rekord: 1.424 nye danske øl i 2016 – nu 187 bryggerier

Rekord: 1.424 nye danske øl i 2016 – nu 187 bryggerier

Hvor mange nye danske øl kom der i 2016?

Hvor mange nye danske øl kom der i 2016?

De første vindere af Nordic Beer Challenge

De første vindere af Nordic Beer Challenge

Ølfestival København 2016 – et tilbageblik

Ølfestival København 2016 – et tilbageblik

Ølfestival København 2016 – åbningsdagen

Ølfestival København 2016 – åbningsdagen

Årets Danske Ølnyhed 2015: Hornbeer storfavorit, Midtfyns og Syndikatet kæmper

Årets Danske Ølnyhed 2015: Hornbeer storfavorit, Midtfyns og Syndikatet kæmper

Medieomtale: Ny rekord – 1.298 nye danske øl i 2015

Medieomtale: Ny rekord – 1.298 nye danske øl i 2015

Øl rekorder også i Hovedstadsområdet, Fyn, Nordjylland, Bornholm o.s.v.

Øl rekorder også i Hovedstadsområdet, Fyn, Nordjylland, Bornholm o.s.v.

Milepæl: For første gang over 1.000 nye øl brygget i Danmark i 2015

Milepæl: For første gang over 1.000 nye øl brygget i Danmark i 2015

IPA er stadig den mest populære ølstil – hvad rykkede ellers i 2015?

IPA er stadig den mest populære ølstil – hvad rykkede ellers i 2015?

Nyeste indlæg

  • Rekorder: Over 10.000 nye danske øl på 10 år – hele 1.825 nye øl i 2018
  • Nu over 200 danske bryggerier
  • Danske øl: Markant fald i gennemsnitlig alkoholprocent
  • Ølrekorder Danmark rundt i 2017 – rekordåret med 1.622 nye danske øl
  • Rekorder: 1.622 nye danske øl i 2017 – hele 30 nye bryggerier på et år
  • Rekord: 1.424 nye danske øl i 2016 – nu 187 bryggerier
  • Hvor mange nye danske øl kom der i 2016?
  • De første vindere af Nordic Beer Challenge
  • Ølfestival København 2016 – et tilbageblik
  • Ølfestival København 2016 – åbningsdagen
  • Årets Danske Ølnyhed 2015: Hornbeer storfavorit, Midtfyns og Syndikatet kæmper
  • Medieomtale: Ny rekord – 1.298 nye danske øl i 2015
  • Øl rekorder også i Hovedstadsområdet, Fyn, Nordjylland, Bornholm o.s.v.
  • Milepæl: For første gang over 1.000 nye øl brygget i Danmark i 2015
  • IPA er stadig den mest populære ølstil – hvad rykkede ellers i 2015?
  • Nye danske øl 2015: Markant alkoholprocent fald på to år
  • Økologisk øl: 2015 var et gennembrudsår – dobbelt så mange på to år
  • Mikkel Borg Bjergsø, Mikkeller involveret i 284 nye øl i 2015
  • 15 bryggerier stod bag halvdelen af nye danske øl i 2015
  • Hver tiende danske øl brygget ved Ølkollektivet

Copyright © 2025 ·Magazine Pro Theme · Genesis Framework af StudioPress · WordPress · Log ind