Regeringens Forebyggelseskommission offentliggjorde i dag 52 forslag, som skal gøre danskerne sunde.
Her er de øl relevante:
Regulering:
- Aldersgrænsen for salg af alkohol til unge hæves fra 16 til 18 år. Håndhævelsen af aldersgrænsen skærpes.
- Uddannelsesinstitutioner skal udarbejde en alkoholpolitik som offentliggøres.
- Der indføres forbud mod kommerciel reklamering for alkohol i alle medier.
- Kommunerne anvender bevillingsnævnenes mulighed for at reducere tilgængeligheden af alkohol på udskænkningssteder, særligt i boligkvarterer og nær uddannelsesinstitutioner.
Forebyggelsestilbud:
- Der udarbejdes en godkendelsesordning for alkoholbehandlingstilbud.
- Det generelt høje kendskab til genstandsgrænserne fastholdes gennem kampagner. Kendskabet til sundhedsskadelige effekter skal øges og målrettes sårbare grupper.
Slagsmålet om hvilke af kommisionens forslag, der i sidste ende bliver til noget er gået i gang. Her har Bryggeriforeningen naturligvis også blandet sig med følgende pressemeddelelse:
Enkelte tidsler i stor buket
Bryggeriforeningens kommentarer til rapporten fra Forebyggelseskommissionen. Af direktør Niels Hald.
Forebyggelseskommissionens buket af forslag til fremtidens forebyggelse indeholder positive elementer. Bryggeriforeningen er fx enig i kommissionens anbefalinger om, at uddannelsesinstitutioner skal udarbejde en alkoholpolitik, som skal offentliggøres, og at det generelt høje kendskab til genstandsgrænserne skal fastholdes gennem kampagner. Bryggeriforeningen bidrager allerede – og vil også fremover gerne bidrage til begge dele. For eksempel har vi netop besluttet at indføre genstandsmærkning på alle øl uanset type og flaskestørrelse.
Oplysning frem for forbud
Der er dog også enkelte tidsler i forebyggelsesbuketten. Kommissionen vil forbyde reklamer for alkohol i medierne. Det sker, selvom kommissionen selv konkluderer, at det er meget svært at dokumentere sundhedseffekten af forbuddet. ”Der er usikkerhed om sammenhængen mellem de observerede adfærdsændringer og sygelighed og dødelighed”. Alligevel konkluderer kommissionen: ”Et forbud mod alkoholreklamer handler dels om reduktion i alkoholforbruget på kort sigt, dels om langsigtede holdninger til og opfattelse af alkohol i befolkningen”.
Det forekommer at være et meget skrøbeligt argument for et meget radikalt indgreb. I et moderne samfund påvirker man ikke holdninger med forbud, men ved hjælp af dialog. Bryggeriforeningen har taget initiativ til en række tiltag og kampagner, der skal fremme en fornuftig alkoholkultur, og deltager sammen med Forbrugerrådet aktivt i Alkoholreklamenævnet, som Forbrugerstyrelsen har beskrevet med vendingen: ”Erfaringerne med dette håndhævelsessystem har hidtil været særdeles gode”.
Netop når det gælder markedsføring af alkohol har producenterne i Danmark pålagt sig selv restriktioner, der er langt skrappere, end loven foreskriver. Selvregulering er i det hele taget at foretrække frem for lovgivning. Virksomhederne føler sig mere forpligtede, når de selv er med til at fastsætte reglerne. En strammere lovgivning med forbud mod reklamer kan betyde, at producenterne vil afprøve grænser i stedet for at udøve selvjustits.
Urealistisk forslag
Forslaget om at hæve aldersgrænsen for salg af blandt andet øl i butikkerne fra 16 til 18 år forekommer helt urealistisk. Specielt i lyset af kommissionens egne ord om, at der er en udfordring i at håndhæve det nuværende forbud mod salg af alkohol til unge under 16 år. Nu vil man så hæve grænsen til 18 år, selvom det er svært at forestille sig en situation, hvor en gymnasieelev eller håndværkerlærling ikke kan købe et par øl og tage dem med til fest.
Forældre og unge oplever 16-års grænsen som fornuftig. Salgsaldersgrænsen skal være realistisk. Hvis politikerne hæver salgsaldersgrænsen til 18 år, risikerer vi at få en lovgivning, som både de unge og deres forældre synes er ufornuftig og bryder. Kommissionens hovedargument for at hæve salgsaldersgrænsen er ”signalværdien”. Et urealistisk forslag som dette sender efter vores opfattelse nogle helt forkerte signaler til de unge.
Ambitionen om at få de unge til at debutere senere med alkohol er sympatisk. Udviklingen går faktisk allerede i den rigtige retning. Debutalderen stiger, og alkoholforbruget blandt de unge er faldet gennem de senere år. Det fremgår af Skolebørnsundersøgelsen fra Institut for Folkesundhedsvidenskab.
Hvorfor højere afgifter på sodavand?
Det er glædeligt, at kommissionen helt har valgt at se bort fra øgede afgifter på alkohol. Kommissionen konkluderer, at ”det er vanskeligt at forudsige, hvordan de sundhedsmæssige effekter af en generel afgiftsstigning vil fordele sig på samfundsmæssige grupper. Samtidig er afgifter på alkohol upræcise og rammer mange med et ikke skadeligt alkoholforbrug”. Det samme skriver kommissionen om afgifter på chokolade- og sukkervarer og sodavand. Derfor undrer det meget, når kommissionen alligevel foreslår en afgiftsstigning på 100% på sodavand i forhold til det nuværende afgiftsniveau.
Læs mere:
Faktaark alkohol (pdf – Forebyggelseskommissionen)
[…] Beerticker.dk BETA Ølnyheder 24/7 « Forebyggelseskommissionen vil forbyde reklamer for alkohol […]