Cider er “hot” i år – på bekostning af øl?
Jeg har på Beerticker.dk for nuværende i hvert fald besluttet mig for ikke at beskæftige mig med cider. På trods af at der flere steder er en overlapning, hvor “øl folk” også beskæftiger sig med cider. Både blandt ølinteresserede og i branchen.
Men det er ikke til at overse, at der er kommet meget fokus på cider i år. Det startede for alvor med, at Carlsberg fik stor succes sidste år med lanceringen af Somersby.
Markedet for såkaldt alkoholisk cider blev 20-doblet fra 2007 til 2008. Fra januar 2008 til januar i år er 7-Eleven’s salg af cider blevet 100 gange så stort. Fra januar til maj i år er salget syvdoblet i Coops butikker. Sidste år skal omsætningen af Somersby forestille at have været næsten 500 mio. kr i Danmark. Og med lanceringen af en ny pære variant i år satser Carlsberg på at nå op på omkring 1 mia. i år. Sammenlign lige det med omsætningen af dansk mikrobryg!
Cider succes på bekostning af øl?
Spørgsmålet er i hvor høj grad ciders succesbølge for tiden er på bekostning af øl. Det har i hvert fald haft synlige konsekvenser for øl i Coops butikker. Kik f.eks. på hylderne for specialøl i din lokale SuperBrugsen. Al sandsynlighed taler for, at der her i foråret er blevet mindre plads til specialøllene – og tilsvarende mere plads til cider.
Da jeg så det i min lokale SuperBrugsen blev jeg bekymret. Jeg ved også at Ole Madsen, redaktør for ØLentusiasteN tilsvarende var meget lidt glad for dette syn. I de største af Coops butikker – Kvickly er der nu 42 forskellige cidere.
Det er lig problemer for øl. For denne øgede plads til cider på bekostning af øl, skyldes naturligvis en central beslutning i Coop. Her har en mand som Kenn Thomsen – kategorigruppechef for nydelsesmidler i Coop en uhyggelig magt. Der sidder nogle meget få personer i Danmark, som kan tage beslutninger, der kan få skæbnesvangre konsekvenser for øl branchen.
Langt størstedelen af dansk dagligvarehandel udgøres af tre aktører – Dansk Supermarked (Netto, Føtex, Bilka og Salling), Coop (Kvickly, Fakta, Irma og diverse udgaver af Brugsen) samt Dagrofa (SuperBest, Spar, Nærkøb, Letkøb).
Så cider erobrer hyldeplads fra øl, men det endnu uafklarede spørgsmål er, i hvor høj grad det også går ud over salget af øl. Samt i hvilket omfang det går ud over henholdsvis specialøl og “almindelig” øl.
Ikke samme målgruppe som øl
I det mindste er målgruppen ikke som udgangspunkt den samme som for øl. Direktør Jesper Jørgensen, Carlsberg Danmark siger til Business.dk, at bryggeriet primært gik ind på cidermarkedet for at tiltrække de kvindelige kunder, der ikke så gerne drikker øl. Cirka 75 procent af al øl drikkes af mandlige forbrugere, og derfor rammer cider, der ligesom en almindelig pilsner indeholder 4,7 procent alkohol, et uopdyrket marked.
– Carlsberg lancerede det på det rigtige tidspunkt, hvor der var en kæmpe interesse for øl. Mikrobrygggerierne er jo væltet frem de sidste par år, men der manglede stadig noget til kvinderne, siger trendforsker Kirsten Poulsen.
Coops målgruppe for de søde cidere er 18-30 årige kvinder.
Ud over Carlsberg satser en række bryggerier nu allerede også på cider. Så som Bryghuset Braunstein, GourmetBryggeriet, Harboes Bryggeri, Svaneke Bryghus og Ørbæk Bryggeri.
Cider kvalitet
Men hvordan er så kvaliteten af alle de nye cidere på det danske marked. Ekstra Bladet bad dets faste ølanmelder Ole Madsen om at se nærmere på dem. For lige som med øl er cider ikke bare cider. Det er de let drikkelige søde cidere, som der nu er stor omsætning i. Ikke de “ægte” kvalitets cidere:
Se den bedste og dårligste cider (Ekstra Bladet)
Læs mere:
Sommer med cider (video – TV2 Go’ Morgen)
Vi elsker cider (Business.dk)
Carlsberg venter milliardsalg af cider (Børsen via TV2 Finans)
Somersby – nu med pærer (Markedsføring)
Carlsbergs Somersby vinder årets lancering (video – Børsen)
[…] Cider presser øl ud? – Cider er “hot” i år – på bekostning af øl? Jeg har på Beerticker.dk for nuværende i hvert fald besluttet mig for ikke at beskæftige mig med cider. På trods af at der flere steder er en overlapning, hvor “øl folk” også beskæftiger sig med cider. Både blandt ølinteresserede og i branchen. Men det er ikke til […] […]