Jyllands-Postens ølblogger Christian Andersen skriver, at danske bryggerier skal satse på alkoholfri øl. Men at det er en opgave for de største bryggerier, da det er en teknisk krævende og dyr proces at lave alkoholfri øl.
For det første skal de forbedre smagen. De eksisterende alkoholfrie øl er i bedste fald dårlige efterligninger af en pilsner. Om det kan lade sig gøre at ramme den fine smag af en ikke-kastreret øl, er et stort spørgmål. Ingen bryggerier har formået at løse opgaven endnu.
For det andet skal de gøre produktet cool.
Hidtil har der været for meget NAB over markedsføringen. NAB var Wiibroes “øl” til alkoholikere og forblev en øl til alkoholikerne. Resten af den øldrikkende del af befolkningen havde kun hån til overs for NAB, den ucharmerende forkortelse for Non Alcoholic Beer.
Gå gerne efter kvinderne.
Gå efter fitness- og speltkvinderne, som godt kan lide øl, men som dels er bange for, at alkohol skal lede dem i fordærv, og dels føler sig frastødt af mande- og drengerøvskulturen, som markedsføringen typisk har taget afsæt i.
Øl er jo et naturprodukt. Det kan kvinderne forstå. Øl indeholder masser af vitaminer, mineraler, fibre og og sunde kulhydrater – en ren energidrik. Det kan fitness-kvinderne forstå.
Når kvinderne begynder at drikke øl, følger mændene efter.
Den kastrerede øl kan være fremtiden for øl i Danmark.
Læs mere:
- Den kastrerede øl (Durst, jp.dk)
- Marts: Alkoholfri øl – også en perfekt ledsager (Bryggeriet.dk)
- December: Alkoholfri øl har det svært i Danmark (Beerticker.dk)
[…] Den kastrerede øl (Durst, jp.dk) […]