Bryggeriet Vestfyen har udsendt følgende pressemeddelelse i forbindelse med 125 års jubilæet.
Bryggeriet Vestfyens direktør Poul Mark ses på fotoet.
Pressemeddelelse:
Bryggeriet Vestfyen fejrer 125-års-jubilæet med åbent hus storebededag den 30. april, mellem klokken 10.00 og 16.00. Der bydes selvfølgelig på lidt til ganen og en rundvisning.
Bemærkelsesværdigt fynsk jubilæum
Hvor mange år er det muligt at være den grimme ælling, inden man bliver til en stor, flot, hvid svane? Det er stadigvæk på Fyn, at virkelighedens eventyrlige historier udspiller sig. Digteren H.C. Andersen var ikke den eneste, der drømte om at glæde og forbløffe andre med sit håndværk.
I dag er Bryggeriet Vestfyens det fjerdestørste bryggeri i landet og rent faktisk det allerstørste på specialølsmarkedet. Det er helt enkelt: Bryggeriet Vestfyen har omhu for håndværket, og det skaber glæde hos dem, der smager resultatet …
– Vi indrømmer da gerne, at vi de første hundrede år mest var lokalt funderet, men de sidste 25 år har vi med ihærdig indsats, god kvalitet i produkterne og ikke mindst den rigtige strategi vokset os til den stærke fynske svane, der flyver langt uden for øens grænser, smiler Poul Mark, der de seneste syv år har siddet i direktørstolen på Bryggeriet Vestfyen.
Bryggeriet fejrer 125-års-jubilæet med stolthed, og det er der mange grunde til.
– Først og fremmest er det medarbejdernes fortjeneste. Uden deres vilje og parathed til at gå nye veje havde vi ikke haft mulighed for at byde ind på de mange opgaver, som vi har påtaget os de seneste år – og vi havde helt enkelt heller ikke været så store på specialølsmarkedet, påpeger Poul Mark.
40-45 procent af markedet
Det er den lokale søhelt Peter Willemoes fra Assens, der har lagt navn til Bryggeriet Vestfyens populære specialølsserie, der forhandles af Coop-butikkerne over det ganske land.
– Vi har vel 40-45 procent af det danske specialølsmarked, og det skyldes uden tvivl det, at vi ikke sender en ny øl på markedet, uden at kvaliteten kan smages. Forsøgene gør vi hjemme på bryggeriet og ikke ude hos forbrugerne, understreger direktøren for landets fjerdestørste bryggeri.
Foruden bryggeriets egne mærkevarer, herunder blandt andet Jolly Cola, producerer Bryggeriet Vestfyen private labels af øl og sodavand til eksempelvis Aldi, Dansk Supermarked og Coop.
Fra at være det lokale bryggeri med produktionsareal på størrelse med nogle få villaer, strækker Vestfyens sig i dag over 21.500 kvadratmeter moderne produktionslokaler.
Pengene og fremtiden
– For et par år siden fik vi en god kapitaltilførsel fra Augustinus Industri, ligesom vi fik Peter Augustinus til at indtræde i bestyrelsen. Det har skabt grundlag for, at vi nu kan ekspandere yderligere, fortæller Poul Mark.
– Og det skal da ikke være nogen hemmelighed, at vi ser os om i udlandet, hvor vi tror, at en god del af vores produkter kan være interessante.
Bryggeriet Vestfyens ejerkreds omfatter også bryggeriets egen fond, samt flere hundrede lokale aktionærer. Den lokale forankring bliver der nemlig ikke lavet om på, uanset hvor stor og smuk en svane bryggeriet er blevet.
[…] Bryggeriet Vestfyens 125 års jubilæum (Beerticker.dk) […]