Opdateret med årsberetning og medieomtale
Aarhus Bryghus har vendt et lille underskud til nu et lille overskud på 133.000 kr.
evb.dk/ErhvervsBladet har talt med Aarhus Bryghus administrerende direktør Niels Buchwald.
I det regnskabsår, der sluttede 30. september 2010, har han vendt udviklingen i bryghuset og præsteret et lille overskud på 133.000 kr. mod et underskud af samme størrelse året før. Bruttofortjenesten er ikke stor – 1,4 mio. kr. – men ifølge Buchwald er der klar salgsvækst.
Det skyldes bl.a., at det lille bryghus har investeret i fadøls-markedet, som er i vækst. Desuden er Aarhus Bryghus lokalt inde i supermarkeder som Coop og Føtex.
Endelig har bryghuset et betydeligt ølsalg til Skanderborg Festivalen.
Egenkapitalen er på 227.000 kr. ved udgangen af september i år.
Følgende overskud/underskud har der været, mens Aarhus Bryghus har eksisteret:
- 2005/2006: 404.000 kr.
- 2006/2007: -189.000 kr.
- 2007/2008: -477.000 kr.
- 2008/2009: -138.000 kr.
- 2009/2010: 133.000 kr.
Niels Buchwald tilføjer til evb.dk:
– Hypen for mikrobryggeriernes produkter er forbi. Nu er der kun hårdt arbejde tilbage, men det lader sig gøre at vinde frem. Vi har hele de gamle Århus Amt med over en halv mio. indbyggere som marked, så vi har stadig rigeligt land at erobre.
Følgende er fra Aarhus Bryghus beretning for regnskabsåret 2009/2010:
Aarhus Bryghus beretning 2009-2010, et tilfredsstillende år.
Aarhus Bryghus sælger i dag liter for liter mere fadøl end flaskeøl. Vi får nye kunder, på flaskesiden i detailhandelen, og både på flaske og fad i restaurations-sektoren. Vi er begyndt at levere fadøl til større fredagsbarer. Vi er kommet ind i NETTO regionalt i Østjylland. Vi var med stor succes den officielle festivaløl til Skanderborg Festivalen.
Således er vi fortrøstningsfulde over at vores kunder i dag er spredt over et meget bredt felt af virksomheder, barer, restauranter og butikker i hele Østjylland. Vi føler at vi er blevet forankrede og er en levende del af Aarhus. Vi fejrede i det forgangne år vores 5-års fødselsdag med lanceringen af vores jubilæumsøl ”Celebration”, i bevidstheden om at hovedparten af befolkningen i Århus både kender os og har smagt vores øl.
I årets løb er der blevet investeret i yderligere en varevogn til distribution, og i en pladepasteur til pasteurisering af fadøllet. Der er endvidere blevet investeret i yderligere udstyr til servering af fadøl, både via salg fra restaurationer og værtshuse, og salg direkte fra bryggeriet. Aarhus Bryghus er rustet til yderligere vækst i 2010-2011. For at formidle salget direkte fra bryggeriet, er der investeret i en ny hjemmeside www.aarhusfadoel.dk.
Resultatmæssigt endte året med et tilfredsstillende overskud på driften på 379.000.-, en fremgang på 280.000.- i forhold til sidste år. Det betyder at resultatet efter renter, afskrivninger og skat ender med et plus på 134.000.-, en forbedring på 239.000.- i forhold til sidste år.
Det bliver spændende at følge branchen fremover. De mange dommedagsprofetier for branchen har ikke resulteret i bryggeri-lukninger i et omfang, større end hvad man måtte forvente, når så mange nye virksomheder opstår i et nyt segment. Det ser ud til at markedet har stabiliseret sig, og der kommer ganske få nye aktører til. For at fastholde segmentet er det vigtigt at der fortsat er fokus på specialøllet fra både forbrugere, interesseorganisationer og fra pressens side.
Vi har med denne nye kategori af mikro-bryggerier, som på ganske kort tid har markeret sig internationalt, skabt en niche som skaber beskæftigelse og indtægter til Danmark. Dels via ”øl-turisme”, dels via eksport til hele Verden. Lad os samles om at fremme denne kultur, hvor vi skaber glæde og oplevelser ved at nyde øllets mangfoldigheder!
Læs mere:
- Mikrobryggeri har vendt skuden (evb.dk)
- Højt skum på lokalt ølregnskab (Århus Stiftstidende)
- Ikke frit tilgængelig: Aarhus Bryghus klar til vækst (Børsen)
Fra arkivet:
- 2009: Aarhus Bryghus åbner for salg, fusion eller investorer (Beerticker.dk)
[…] Aarhus Bryghus har et lille overskud (Beerticker.dk) Filed Under: Nyheder & […]