Mikael Langager, Beer Factory har skrevet denne nytårstale, som er værd at viderebringe. Han er desuden direktør for samt medejer af Warwik Bryghus i Varde.
Beer Factorys nytårstale 2011:
På denne dag i 2008 sad jeg og filosoferede over, om min beslutning om at at opgive en sikker indtægt for at realisere min drøm om at blive fuldtids selvstændig, samtidig med at danskernes økonomi var i bund og mit firma balancerede på randen af økonomisk knockout, var et udtryk for for begyndende sindssyge, en selvdestruktiv trang, eller blot en ukuelig optimisme.
Siden har vi i Beer Factory kun oplevet fremgang, og i 2011 sætter vi endnu engang omsætningsrekord og siden det forfærdelige 2008 har vi mere end fordoblet vores salg og det endda med færre folk, og da vi samtidig har sat en række projekter i søen som lover godt for 2012 og årene frem, så burde jeg jo sidde med et selvtilfreds udtryk og glæde mig til 2012, men jeg sidder faktisk med meget dybere panderynker end for 3 år siden, og hvad er så årsagen til dette? ja, der er egentlig 3 grunde:
Vores kernekunde er specialbutikken, der med høj kvalitet og god service leverer vores mange forskellige produkter (p.t. 37 forskellige danske og udenlandske bryggerier) til kvalitetsbevidste kunder, der godt vil betale for det gode produkt og den gode historie. Disse specialbutikker er for alvor under pres, og vurderingen fra Dansk Erhverv er, at at op mod 20 % af disse må lade livet i 2012.
Folketinget har netop vedtaget en række nye afgifter med applaus fra “støttepartierne” Fleggaard og Calle, og en stigning på 25 % på ølafgiften vil være med til at lægge mange i forvejen trængte mikrobryggerier i graven i 2012, og flytte yderligere et ukendt antal milliarder syd for grænsen. Jeg har netop læst om en professor, der siger, at grænsehandlen i 2012 vil blive øget fra de nuværende 18 mia. kr. til mere end 30 mia. kr. Når skatteministeren så udtaler, at grænsehandlen slet ikke er noget reelt problem i forhold til arbejdsløsheden, så kan det jo undre, at han med disse afgiftsforhøjelser er med til at øge begge dele markant.
Den sidste grund er mere intern (og måske lidt perfid), men jeg er fagligt voldsomt pikeret over de smagsdommere, der skyder op som dårlige paddehatte og har travlt med at fortælle, at øl kun er godt øl, hvis det indeholder humle i en mængde, der kan få en elefant til at sove, alkolhol i en styrke, der kan få selv den bedste rødvin til at rødme af misundelse, eller indeholder så mange mærkelige ingredienser, så flasken er nødt til at være 75 cl. for at kunne rumme alle de besyndelige input, der skal proppes i. Som ølentusiast (ølnørd) elsker jeg disse smagsmæssige udfordringer og anerkender mange af disse ølpionerer, men som ølhandler er jeg nødt til at pointere, at 90 % af Danmarks befolkning fortsat betegner Budweiser som en specialøl, og har Slots Classic eller Carlsberg/Tuborg som referenceøl, så at servere “hedøl” for dem er den sikre vej til at udelukke dem fra gedigent og godt specialøl i al fremtid. Ting tager tid og smag skal udvikles, så for den gennemsnitlige danske øldrikker er springet fra Slotsfan til nyder af Jakobsen eller en god gedigen tjekkisk pilsner forhåbentlig starten på en lang og nydefuld rejse til øllets himmerige.
Og dem af jer der har orket at læse alt dette, tænker så måske, at der er lidt rigeligt klynk og sortsyn i ovennævnte, og det er der måske, men ligesom i 2008, så har disse udfordringer kun øget kampgejsten i Beer Factory og for os er målet for 2012 at trodse disse tendenser og skabe det bedste år nogensinde og skabe en række nye tendenser og søsætte en række nye projekter, der er med til at sætte “almindeligt” specialøl og mikrobryg på danskernes dagsorden.