Opdateret med medieomtale
Specialøl udgør nu 7,7% af markedet – med 3,6% til mikrobryg og 4,1% til udenlandsk specialøl. 49% af den danske ølproduktion eksporteres.
Nye tal fra Bryggeriforeningen viser, at mikrobryg i 2010 kom op på den hidtil højeste markedsandel. 3,6% af ølsalget i Danmark – op fra 3,5% i 2009. Udenlandsk specialøl satte også ny rekord med 4,1% – en ikke ubetydelig vækst fra 3,4% i 2009.
Specialøl udgør således samlet 7,7% af det indenlandske salg – op fra 6,9% i 2009. I et marked hvor det samlede ølforbrug fortsat falder. Alle danskere over 14 år fik i 2010 således 4,5 liter alkohol via øl – ned fra 4,8 liter i 2009 og 6,4 liter i 2000. Ølforbruget er ifølge Danmarks Statistik faldet med 26% i løbet af 10 år – fra 614 mio. liter øl i 2000 til 453 liter mio. liter i 2010.
Så overordnet kom der i det årti mere fokus på kvalitet fremfor kvantitet.
Ølsalget fordeler sig med 77% i dagligvarehandlen og 23% i restauranter, cafeer m.v.
Fra 2000 til 2010 steg danske bryggeriers globale omsætning med 76%, hvilket naturligvis skyldes Carlsberg, som er verdens fjerde største bryggeri. 49% af den danske ølproduktion eksporteres – kun overgået af Holland (61%), Belgien (57%) og Irland (51%). Se grafik.
Grafik: Bryggeriforeningen.
Læs mere:
- Specialøl vokser stadig (Nyt fra Bryggeriforeningen juli 2011) – alternativ link
- Danskerne drikker mindre (Nyt fra Bryggeriforeningen juli 2011) – alternativ link
- Leder – Øl rimer på sommer (Nyt fra Bryggeriforeningen juli 2011)
- Det Globale spil (Nyt fra Bryggeriforeningen juli 2011)
- Øleksporten igen stigende (Food Supply)
Fra arkivet:
- 2010: Dansk mikrobryg overgår nu udenlandsk øl (Beerticker.dk)
- 2010: Mikrobryggerierne presses af Coop Danmark (Beerticker.dk)