ErhvervsBladet.dk skriver om hvorledes flere mikrobryggerier satser på hoteller og restauranter, for at kompensere for svigtende detailhandelssalg.
Nørrebro Bryghus, satser således på, at halvdelen af bryggeriets omsætning i 2009 skal komme fra hoteller og restauranter.
Flere andre lokale bryggerier, bl.a. Indslev på Fyn, er også gået i på fadølsmarkedet i hoteller og restaurationer, hvor der sælges for omkring 1,5 mia. kr. eller ca. 100 mio. liter på årsbasis, når sommerens festival-omsætning regnes med.
Salgsdirektør Lars Dietrichsen, GourmetBryggeriet tvivler på, hoteller og restauranter kan være redningen for mikrobryggerier.
– Markedet for fadøl til hoteller og restauranter er meget presset. Carlsberg har siddet tungt på det og givet restauratørerne store markedsføringstilskud. Det er ikke et marked vi tjener på, men det har den fordel, at det udbreder kendskabet til mærket, siger Lars Dietrichsen til ErhvervsBladet.dk.
Han peger dog på, at logistik-omkostningerne ved at betjene horeca-markedet er betydelige. Dels skal der stilles fadølsanlæg til rådighed for restauratørerne, dels skal der hentes og bringes øl tit, fordi øllet maksimalt holder sig i en uge.
Foruden det jo også er krisetider for hoteller og restauranter, med forøget risiko for tab.
Læs mere:
Mikrobryggerier kaster sig over hotel-markeder (ErhvervsBladet.dk)