Opdateret
Mikrobryggerier og specialøl er i fokus i Jyllands-Posten i dag.
Jyllands-Posten skriver i dag, at danskerne fortsat er interesseret i specialøl, men ikke til de høje priser de før blev solgt for.
Da bølgen af specialøl satte ind, var det almindeligt, at en flaske specialøl kunne sælges for 40 – måske 50 kroner. Den udvikling er nu vendt og detailhandlen afsætter nu mest specialøl fra danske og udenlandske bryghuse til en væsentligt lavere pris.
Bryggeriforeningens direktør Niels Hald siger til avisen at antallet af bryggerier nu ser ud til at stabilisere sig:
– Der kommer stadig nye til, og andre bliver slået sammen. Antallet er fortsat 120, som det også var tilfældet for et år siden. Og det ser ud som om, at antallet stabiliserer sig på det niveau.
Bryggeriforeningens statistikker viser, at mikrobryg og udenlandsk øl stadig udgør en beskeden del af det samlede salg i Danmark.
Øl fra danske mikrobryggerier tegner sig nu for cirka 3,5 pct. af det samlede salg, mens tallet i 2003 var 0,5 procent. På samme tid er afsætningen af udenlandsk øl gået fra 1,2 pct. til 3,5 pct.
Læs mere:
- Dansk mikroøl flyder langsomt (Jyllands-Posten via Ritzau/TV2 Nyhederne)
- Luksusøl er fint – bare det er billigt (DR P4 Bornholm)
- Ikke frit tilgængelig: Mikroøllet flyder langsomt. Danskernes interesse for dyre specialøl har lagt sig, og det kan aflæses i både afsætning og priser. (Jyllands-Posten) – tilgængelig for abonnenter her og her