Mikrobryggeriernes reelle største konkurrent er vin – ikke hinanden, siger Eddie Szweda fra Midtfyns Bryghus.
Eddie Szweda fra Midtfyns Bryghus mener, at mikrobryggerierne konkurrerer mere med vin end med hinanden. At danskernes øjne skal åbnes for, hvor store muligheder der er i at kombinere mad og øl. Marcus Aggersbjerg har interviewet Eddie Szweda til Berlingske Tidende:
Eddie Szweda mener, at det er hans og andre små bryggeriers opgave at uddanne folk og hjælpe dem til at finde den rigtige øl til lejligheden.
– Danmark er en ølnation, og det ligger til højrebenet at bruge de senere års ølrevolution til at give vinen fornyet konkurrence og få et stærkere fokus på øl som ledsager til mad, siger Eddie Szweda.
Budskabet er klart: Øl er lige så kompleks og kan lige så meget som vin. I virkeligheden varierer øl mere i smag end vin, lyder Eddie Szwedas påstand:
– Smagsnuancerne i øl spænder utroligt vidt. Fra frugt til røg, tjære, bitterhed, syre, sødme, karamel, kaffe, chokolade, lakrids, fortsæt selv listen, der er en øl til enhver lejlighed. De danske bryggerier skal i gang med at forklare folk, at man sagtens kan servere en hvedeøl til en skaldyrssalat, en barley wine til en créme bruleé eller en imperial stout til en tung chokoladekage. Vi skal have folks øjne op for alle de fantastiske muligheder, der ligger i at kombinere øl og mad. Når man rammer den rette kombination, rykker det virkeligt.
Læs mere: