73 procent stigning i salget af egenimporteret udenlandsk øl årsag til det større specialølssalg.
Som tidligere omtalt steg Coop Danmarks salg af udenlandsk øl, som de selv importerer, med 73 procent i 2011. Samlet steg salget af specialøl 20 procent.
Dansk Handelsblad har talt med Kenn Thomsen, kategorichef i Coop Danmark med ansvar for nydelsesmidler:
– Det er vores egen import, der driver fremgangen, og jeg er overbevist om, at den vil fortsætte med at vokse voldsomt.
Coop Danmark udfordrede i 2006 de danske importører af specialøl ved selv at begynde at købe øl direkte hos udenlandske bryggerier og sælge dem i butikkerne til omkring det halve af de daværende priser på udenlandsk specialøl. Nu er mere end hver fjerde specialøl i Coop butikkerne udenlandsk øl af egen import.
– Vi køber i dag øl hos nogle gode bryggerier i Tyskland, Tjekkiet og England, og vi importerer det selv og sørger for kontakt til Dansk Retursystem, mærkning og betaling af afgifter med videre, fortæller Kenn Thomsen.
Læs mere:
- Coop solgte 20 pct. flere specialøl (Dansk Handelsblad)