I forlængelse af Berlingskes fokus på mikrobryggeriers storytelling, skriver Jyllands-Postens ølblogger Christian Andersen om design – eller rettere manglen på godt design blandt danske mikrobryggerier:
Mikrobryggerierne svigter den stolte, danske designtradition, og det er utvivlsomt til ugunst for forretningen.
Jeg er klar over, at Nørrebro Bryghus og Indslev Bryggeri har vundet priser for deres design i både ind- og udland.
Jeg er også klar over, at mikrobryggerierne ofte er meget små, og derfor ikke har råd til at hyre internationale design-guruer.
Men mikrobryggerne bør sætte design på dagsordenen.
Det handler om image. Ikke kun for det enkelte bryggeri, men for branchen.
Danskerne er ikke længere nyforelskede i håndbrygget øl. Der skal mere til for at holde liv i parforholdet mellem mikrobryggerne og forbrugerne. Et professionelt design kan være med til at fastholde og udbygge interessen for det gode øl.
Hvis prisen for en øl fra et af vores udmærkede mikrobrygerier skulle fastsættes af kvaliteten af designet, var det ene bryggeri efter det andet gået konkurs.
Efter at have udpeget Bryggeriet Refsvindinge, Amager Bryghus og Trekantens Bryghus som eksempler på dårligt design, udpeger Christian Andersen Stronzo Brewing Co., som de eneste der er gået hele vejen med at skabe et stærkt brand. Med hjælp fra PR-bureauet Dreyer+Kvetny og kunstneren Kristian Hornsleth. Kristian Strunge, Stronzo Brewing Co. citeres:
– Jeg er kompromisløs med mine øl, men tænker markedsføring med som en naturlig del. I visse kredse blandt mikrobryggerne handler det udelukkende om, hvad der er inde i flaskerne. Resultet bliver desværre, at man pakker et supergodt produkt ind i noget, der ligner lort. Mange mikrobryggerier gør nærmest en dyd ud af ikke at markedsføre sig selv. Det virker som om bryggerne tænker, at penge til markedsføring er penge direkte ned i et sort hul. Der er ingen tvivl om, at de fleste bryggere hellere ville bruge 100.000 kroner på en ny gærtank frem for på et et reklamebureau. Jeg ville vælge reklamebureauet.
Det har ikke været svært for Stronzo at skille sig ud fra de andre mikrobryggerier.
Konkurrencen har været ikkeeksisterende.
Læs mere:
- Godt øl i grimme flasker (Durst, jp.dk)