Der kan skrives mange ord i et tilbageblik på den danske ølscene i 2011. Men jo mere jeg tænker over det, så er det ordet splittelse, der dukker op. Så det bliver det, jeg vælger alene at fokusere på her med tre nedslag på nyheder fra 2011.
Overordnet set har mikrobryg/håndværksbryg-delen af den danske ølverden været en stor fætter kusine fest. Nok konkurrenter men også gode kollegaer. I skøn samklang med ølentusiaster. Dette er naturligvis en grov generalisering – for så idyllisk er tingene naturligvis ikke reelt altid under den smukke offentlige facade.
Men der skete et opbrud i 2011, der var til at få øje på. Der nu manifisterer sig i den nye ølfestival Copenhagen Beer Celebration, der for første gang afholdes i maj i år. Direkte i konkurrence med den etablerede Ølfestival København, som Danske Ølentusiaster arrangerer.
Det har simret, at ølnørder og “nørdbryggerier” (i mangel af et bedre ord) ikke var tilfredse med den måde, Danske Ølentusiaster griber ølfestivaller an på. “Nørdbryggerier” er dem, der er kendte internationalt blandt ølnørder via f.eks. RateBeer. Og ofte eksporterer mere end de sælger i Danmark. En mindre men også ret synlig del af den danske ølscene.
Det er således også Mikkeller, der er intiativtager til Copenhagen Beer Celebration. I øvrigt garanteret succes – da de 2.000 billetter blev udsolgt på to uger.
Stronzo Brewing Co. debuterede i november – med de helt store trommer. Dansk mikrobryg markedsført på en måde, der ikke var set før. Massivt og i øjnefaldende “provokerende” – bakket op af et ukendt antal millioner. Fra millioner som Morten Strunge fik ved salget af lavpris mobiltelefon selskabet Onfone. De aggressive forretnings principper bag Onfone’s succes skulle nu overføres til mikrobryg. Med en erklæret målsætning fra Strunge brødrene om at blive blandt de ti største danske bryggerier i 2012.
Det gav anledning til murren i krogene blandt danske bryggerier. Hvilket ikke blev bedre af, at Stronzo Brewing Co. bruger sloganet “beer with an attitude” – ikke langt fra Croocked Moon Brewing’s “ales with an attitude”.
Det fik jeg således også at mærke. Beerticker.dk modtog henvendelser med beskyldninger om, at det jeg skrev om Stronzo Brewing Co. var “luderjournalistik” – betalt af Stronzo. En beskyldning jeg ikke kan mindes at have været udsat for før, mens Beerticker.dk har eksisteret. Det kan jeg på det skarpeste afvise er tilfældet. Stronzo var journalistisk set en stor historie, fordi man aldrig har set en lignende lancering inden for dansk mikrobryg. Derfor fik det stor dækning på Beerticker.dk.
For Beerticker.dk selv blev det også et splittelsens år. Fire år leverede jeg/Beerticker.dk gratis listen over nye danske øl, som Danske Ølentusiaster bruger ved afstemningen om Årets Danske Ølnyhed. Det er slut nu. Samarbejdet blev afbrudt, efter Danske Ølentusiasters landsbestyrelse valgte ikke at leve op til et løfte om økonomisk støtte til Beerticker.dk. Det blev ellers givet, da jeg lavede listen over nye danske øl i 2010 for et år siden.
Først på året var det direkte anledning til, at Beerticker.dk måtte lukke. Det blev åbnet igen en måned senere. En støttefest for Beerticker.dk samt sponsorater fra Klosterbryggeriet og Humletorvet var bl.a. med til at holde Beerticker.dk kørende i 2011. Tak for det.
Da det stod klart, at Danske Ølentusiasters landsbestyrelse ikke ville leve op til det økonomiske løfte, gik jeg offentlig med det. Med detaljer om hvad der var foregået. Det kan der siges meget for og imod, at jeg gjorde. Men landsbestyrelsen var på forhånd fuldt ud orienteret om, at det var konsekvensen, hvis de ikke levede op til løftet (som er bekræftet i en mail).
Denne detaljerede orientering var kun tilgængelig på Beerticker.dk i få dage. Jeg fjernede den igen. Ikke fordi jeg ikke står ved, hvad der stod i den. For det gør jeg. Men jeg havde overhovedet ingen illusioner om, at landsbestyrelsen ville ændre holdning. Så i stedet for at gå ind i en frugtesløs længerevarende polemik, foretrak jeg at bruge tiden på at sikre fremtiden på anden vis for Beerticker.dk.
Beerticker.dk er givet nu venneløs i ledelsen af Danske Ølentusiaster. Om et site som Beerticker.dk i længden kan eksistere, når man af alle reelt har den store forbrugerorganisation Danske Ølentusiaster direkte imod sig – ja, det vil tiden vise.
Det sidste halvår af 2011 blev præget af min fars sygdom, død – samt det store efterspil, når begge ens forældre er døde. Det satte uundgåeligt sit store præg på Beerticker.dk. Det beklager jeg.
Egentlig havde jeg ikke tænkt mig at skrive ovenstående, da jeg selv personligt var en del af spittelserne i den danske ølverden i 2011. Men følgende fra Allbeer blev anledning til, at jeg gjorde det alligevel.
- God ny tår (Allbeer)
Godt nytår
Peter Myrup Olesen