Stronzo Brewing Co. går konkurs

Stronzo Kristian og Morten Strunge lancering 2011

Kristian (th) og Morten Strunge ved lanceringen i 2011

Rygterne har floreret, men i dag blev det officielt, at Stronzo Brewing Co. er gået konkurs. Der er afsagt konkursdekret for Stronzo Brewing Co. Aps.

Eller rettere er det Selskabet af 28052014 ApS, der er gået konkurs. For kort tid siden ændrede Stronzo Brewing Co. ApS navn til dette. I sig selv en bekræftelse på, at der var gang i et eller andet. Foruden at Stronzo’s site ikke længere var tilgængelig på nettet.

På standen ved Ølfestival København for to uger siden, kunne man også se, at det ikke var som det plejede for Stronzo. Bl.a. havde de langt færre øl med end de to tidligere år. Sidste år stillede de op med ølfestivallens vel mest ambitiøse stand med mange forskellige øl.

I det seneste regnskab fik Stronzo et underskud efter skat på næsten 1,9 mio. kr., og der var en blødende egenkapital på minus 3,3 mio. kr. Stronzo har et skævt regnskabsår, så dette regnskab sluttede 30. juni 2013. I det første regnskabsår der sluttede i 2012 var underskuddet på 1,7 mio. kr., og der var en negativ egenkapital på 1,4 mio. kr.

Det er Skifteretten i Hillerød, der har taget Stronzo under konkursbehandling. Kurator er advokat Nicolai Dyhr. Beerticker erfarer, at Stronzo selv har begæret sig konkurs. Det bekræftes indirekte af, at Skifteretten modtog begæringen den 28. maj. Samme dag som Stronzo ændrer navn til Selskabet af 28052014 ApS.

Stronzo Brewing Co. stand Ølfestival København 2014

Stronzo’s stand ved Ølfestival København i år

Stronzo Brewing Co. stand Ølfestival København 2013

Stronzo’s stand ved Ølfestival København sidste år

Stronzo Brewing Co. blev lanceret for to et halvt år siden med meget ambitiøse planer. Med en massiv markedsføring der ikke før var set blandt danske mikrobryggerier. Initiativtager var Kristian Strunge bakket op af hans bror Morten – samt deres forældre. Kristian Strunge stod rent praktisk for bryggeriet.

Iværksætteren Morten Strunge havde haft stor succes med lavpris mobiltelefon selskabet Onfone, som han endte med at sælge til TDC. Det tjente han noget, der lignede 100 mio. kr. på. Samme aggressive markedsføring skulle nu bruges til at sælge mikrobryg.

Ambitionerne var meget store. Ved lanceringen blev det således meldt ud, at man forventede, at blive blandt de 10 største bryggerier i Danmark i løbet af det første regnskabsår. Det kom ikke til at ske.

Stronzo Brewing Co. nyt logo

I første omgang var Stronzo et kontraktbryggeri, der dels fik brygget en fast serie af øl til supermarkederne. Men derudover blev der brygget mange mere ekstreme og eksperimentelle øl til specialbutikker og barer.

Fra starten af var der planer om en brewpub i Kødbyen på Vesterbro, København. Men en manglende tilladelse fra Københavns Kommune forsinkede det så meget, at de planer blev opgivet sidste år.

Samtidig trak Stronzo sig ud af supermarkederne. Sidste sommer blev der indrettet bryggeri i et nedlagt mejeri ved Gørløse sydvest for Hillerød, og der skulle nu satses fuldt ud på specialbutikker, barer samt eksport.

De planer har nu lidt skibbrud.

Fotos: Ole Svenningsen, RealHoppyAle (de to Ølfestival København fotos). Øverste foto er Beertickers eget.

Kommentarer

  1. poul tomsen siger

    lad os nu se om det ikke er en manøvre for at ryste underskudet af sig.
    i så fald er det utrolig dårlig stil, og en hån mod dem i brancen de skylder penge.