ErhvervsBladet.dk ser i dag på det de kalder skæbneåret 2009 for danske mikrobryggerier.
2009 bliver et hårdt og langt udskilningsløb blandt landets mange mikro-bryggerier. Hvor det tidligere for mikro-bryggerierne og kunderne groft sagt handlede om at lave og købe en god specialøl, er markedet i dag blevet så stort og presset, at kun de bedste til at drive forretning med de gode øl overlever, skriver ErhversBladet.dk.
– Det er et hårdt marked. Og i mine øjne er der for mange i forhold til det øl, der bliver solgt. Det drejer sig ikke længere kun om at lave gode øl. Det bliver kun de dygtigste, der er gode til at drive forretning, der overlever, siger formanden for Danske Bryghuse, Claus Tarstrup, der selv ejer og driver Virklund Bryghus ved Silkeborg.
Claus Tarstrup sagde tilbage i januar om 2009, at han frygtede 10 til 15 bryghuse ville lukke, eller blive til hobby bryggerier i stedet for fuldtids.
Hos Bryggeriforeningen siger direktør Niels Hald også, at branchen nu nærmer sig en normal markedssituation, hvor de vil være de professionelle – og hvor det ikke kun dem, der er gode til at lave øl, som overlever.
– 2009 er et hårdt år. Det kan alle konstaterer. Og for mikro-bryggerierne må vi forvente en stigende konsolidering blandt virksomhederne. Og når man så også kigger på de store investeringer, der skal forrentes, jamen så går der lang tid, før mange af bryggerierne kan få sorte tal på bundlinjen, siger Niels Hald til ErhvervsBladet.dk.
Han understreger dog, at rigtig mange af mikro-bryggerierne er kommet for at blive, og at der ikke er tale om en boble, der er ved at briste.
– Men det bliver et hårdt år. For hvor det tidligere bare var nok at producere en god øl, så drejer det sig for mikrobryggerierne nok om, at kunne drive det som en professionel forretning. Og når det så i forvejen er en presset tid, vil det kun være de stærkeste, der overlever, siger Niels Hald.
Bryggeriforeningens kommunikationschef Per Steen Nielsen siger til Thisted Dagblad i dag, at salget af konventionelt øl på det danske marked er vigende, og stigende for specialøl, men specialøllet kan på ingen måde opveje salgstabet for det konventionelle øl.
Læs mere:
Hård kamp mellem mikrobryggerier (ErhvervsBladet.dk)