Øl-salget styrtdyrker for almindelig øl men hvad med specialøl?
En artikel i Berlingske blev fulgt op af anden medieomtale. Artiklen om det “styrtdykkende” ølsalg drejede sig hovedsageligt om almindelige billige øl, der udgør den store volumen. Tallet på otte procents fald i ølsalget i 2009, drejer sig kun om volumen og ikke værdi. En artikel der i høj grad fokuserede på de store bryggerier. Og ikke specialøl som volumenmæssigt udgør en mindre del. Men der blev fulgt op af omtale angående de små bryghuse.
Svaneke Bryghus melder at omsætningen er stabil:
– Vi ligger nogenlunde som sidste år. Men vi har selvfølgelig ikke den vækst, vi havde håbet på, siger direktør Tim Stender til DR P4 Bornholm.
Thisted Bryghus bestyrelsesformand Ole Sørensen siger til DR P4 Midt & Vest:
– Folk er blevet mere nøjeregnende, har holdt igen, og købt discountøl.
Hancock’s direktør Peter Strange Nielsen siger:
– Året 2009 kunne selvfølgelig have været bedre, men den globale, økonomiske situation taget i betragtning, så er det nok ikke så ringe.
Nørrebro Bryghus’ Anders Kissmeyer udtalte til TV-Avisen:
Det sidste års tid har været et ganske barskt år. Salget er blevet fladt. Der er mange om budet, så det er lidt hårde tider. Jeg tror, det bedrer sig næste år (2010), men jeg er ikke så optimistisk, at jeg tror på, det bliver en dramatisk eksplosiv vækst. Jeg tror på en lille forsigtig vækst.
Desværre får de fleste almindelige mediebrugere kun fat i “overskrifts budskabet” – at ølsalget styrtdykker. Uden overhovedet at skelne mellem almindelige øl og specialøl.
Desuden er der bryghuse, der efter hvad jeg ved har svært ved at få øje på krise. Så som Bryghuset Braunstein, Ørbæk Bryggeri og Bryggeriet Refsvindinge. Situationen i branchen er ikke så sort/hvid, som man får indtryk af i medierne.
Volumensalget af øllet er faldet 28 procent siden 2000. Samme periode hvor “øl revolutionen” skete. Altså mere fokus på kvalitet frem for kvantitet.
Læs mere:
- Øl-salget styrtdykker (video – DR, TV-Avisen)
- Bryggerier klarer sig (DR P4 Midt & Vest)
- Bryghus undgår ølkrise (DR P4 Bornholm)
- Ølsalg fra danske bryghuse styrtdykker (Business.dk)
Belgo siger
Det kunne også være interessant at se på regionale forskelle samt i øvrigt at differentiere i forhold til kategorien “specialøl”.
Hvis man antager, at den almindelige opbremsning i privatforbruget får forbrugere til at tænke sig om en ekstra gang, før de bruger penge på øl, der koster mere end et vist minimum, så er det heller ikke logisk at antage, at fx. Thisted Bryghus, Refsvindinge og Hancock står over for de samme udfordringer som bryggerier hvis øl i detailleddet koster fra 20-25 kr. og opad.
Vi (Xbeeriment) kan i hvert fald konstatere, at vi over det seneste år sælger markant mindre af vores øl i Jylland. Og vi får også at vide fra vores jyske forhandlere, at det helt generelt er blevet meget sværere for dem at sælge specialøl, især hvis det ikke er lokalt producerede øl og/eller øl, der holder en pris på max. 25 kr. i detailleddet. Denne udvikling har vi ikke set på Sjælland, hvor vi kan konstatere, at vi faktisk har haft fremgang i salget over det sidste år, ligesom vi kan se, at Fyn er ret stabilt.