Anders Kissmeyer, Nørrebro Bryghus kommer med en række forslag til, hvordan Ølfestivallen i København skal ændres. Inklusiv at Danske Ølentusiaster ikke længere alene skal stå bag arrangementet. Danske Ølentusiaster vil ændre på markedsføringsstrategien.
Med baggrund i et skuffende besøgstal på kun 7.401 til Ølfestivallen i Valby i maj, skriver Anders Kissmeyer om Københavnske Øldages fremtid i bryghusets seneste nyhedsbrev (pdf).
Ved Ølfestivallen i Valby i 2007 kom der 11.400. Den store European Beer Festival på Carlsberg sidste efterår havde 18.000 betalende besøgende.
Anders Kissmeyer skriver:
Danske Ølentusiaster – både ledelsen og de hundredvis af ulønnede frivillige – skal have endeløs tak for deres utrættelige arbejde for det gode øl og for den danske mikrobryggeri-branche i al almindelighed, og sandelig også for begrebet Ølfestivaler/ Københavnske Øldage, som de alene har organiseret og drevet i alle årene, i særdeleshed.
Men spørgsmålet er, om ikke de nye tider betyder, at opgaven med at organisere ølfestivaler kræver, at der løftes i flok? Tænk på, at der i 2001 da DØ arrangerede den første ølfestival i København, kun var en lille håndfuld specialølsbryggerier i Danmark, og nu er der langt over 100. Og for os som bryggerier er ølfestivalerne ikke blot en hyggelig adspredelse, men en helt essentiel del af vores markedsføring, da vi på disse får en massiv og uerstattelig direkte kontakt med vores forbrugere.
At ølhypet nu er erstattet med almindelig interesse, betyder naturligvis, at det ikke er nok blot at dele ansvar og opgaver ud på flere hænder. Der skal også noget mere håndgribeligt til for at få pustet nyt liv i denne kronjuvel i vores univers. Mine helt personlige bud – nogle af disse har i sandhedens interesse allerede været diskuteret mellem DØ og Bryggeriforeningen – på, hvad der skal til for at revitalisere ølfestivalerne, har jeg nogle konkrete eksempler på:
- Markedsføring, markedsføring og markedsføring! Specielt ved en meget aktiv indsats overfor medierne i månederne op mod festivalen.
- Afholdelse i lokaler i selve København – Valbyhallen er alt for langt fra ’alfarvej’!
- Åbningstid torsdag til lørdag i stedet for fredag til søndag
- Opdeling af festivalen i et større antal ’enkeltsessioner’ (eftermiddage og aftner for sig)
- Ned med prisen til f. eks 50,- pr. session inkl. 5 poletter
- Supplerende aktiviteter på en central scene i løbet af festivalen – min én pr. session – i form af smageundervisning, ølsproget, ølpræsentationer, øl/mad smagninger, tilberedning af ølmad, underholdning, præmie- og prisoverrækkelser,
- Konkurrencer for gæsterne med præmier – f. eks. bedste stand, bedste ølnyhed, bedste underholdningsindslag, etc.
- Salg af øl, gaveæsker, merchandise, mad, mv. fra de enkelte stande
- Udvidelse med et større antal madstande – gerne drevet af de interesserede bryggerier/bryggerirestauranter
Det er klart, at så massiv udvidelse af omfanget af og indholdet i festivalerne, også i sig selv kalder på flere skuldre til at bære byrderne. Da jeg, som altid i ”Humlen”, udelukkende udtaler mig på egne vegne, kan jeg jo kun gætte på – men det er da et kvalificeret gæt – at det vil kunne lykkes at få opbakning fra både de enkelte bryggerier, fra Bryggerforeningen og fra Danske Bryghuse til at vi påtager os et aktivt medansvar for fremover at få gjort de københavnske ølfestivaler til den succes, som alle ølinteresserede i hele landet har fortjent.
Danske Ølentusiaster vil ændre markedsføringen
Anne-Mette Meyer Pedersen, landsformand Danske Ølentusiaster har udtalt sig til Det Danske Ølakademi om den overståede Ølfestival.
– Isoleret set gik det rigtig fint, og folk havde en god oplevelse. Men vi havde forventet, at der kom op mod 10.000 besøgende.
Hun mener at det lave besøgstal er resultatet af flere faktorer. Pressen har ikke skrevet om festivalen på trods af de pressemeddelelser, der har været sendt rundt. Heller ikke TV Lorry har omtalt festivalen. Desuden er der ikke helt så mange spændende øl på supermarkedernes hylder, som der har været, fordi detailhandlen på det seneste har valgt at fremme salget af cider på bekostning af øl.
– Vi plejer også at have et større aftenrykind lørdag, hvor mange af festivalens gæster de foregående år har taget cyklen til Valby. Men i år regnede det konstant hele lørdagen, så der var nok mange, der i stedet valgte at blive hjemme, siger landsformanden til Det Danske Ølakademi.
Danske Ølentusiasters bestyrelse er allerede gået i tænkeboks for at ændre markedsføringsstrategien for næste års festival. Anne-Mette Meyer Pedersen kan endnu ikke løfte sløret for, hvad der kommer til at ske, men der skal helt klart ændringer til.
– Vi mener fortsat, at Valbyhallen er velegnet, og de trafikale forhold til hallen er kun blevet bedre med årene. Så det er helt klart på markedsføringen, vi skal lave de største ændringer. Vores markedsføringsstrategi har virket godt indtil i år, men den manglende omtale i år viser, at der skal noget nyt til. Og nogle af ændringerne skal vi i gang med at se på allerede nu, understreger hun.
Læs mere:
Når ’hypet’ bliver til interesse… (pdf – på sidste side – Nørrebro Bryghus Nyhedsbrev maj 2009)
Ølfestival en succes trods hårde odds (Det Danske Ølakademi)
Fra arkivet:
Ølfestival i Valby: gæsterne svigtede (Beerticker.dk)
Danske Ølentusiaster holder generalforsamling i dag (Beerticker.dk)
[…] Beerticker.dk BETA Ølnyheder 24/7 « Ølfestivallernes fremtid til diskussion […]