Coop Danmark presser prisen ned på mikrobryg via egenimport af udenlandsk øl.
Jyllands-Posten skriver i dag, at Coop Danmark ikke er overbevist om, at dansk mikrobryg også i 2010 får en større markedsandel end udenlandsk øl. Baggrunden er de nye tal fra Bryggeriforeningen, der viser at det skete for første gang i 2009. Tal der også viser, at 23% af specialøls salget er ved restauranter, caféer m.v. – den såkaldte Horeca sektor.
Coop Danmark har en markedsandel på ca. 40% for specialøl. Kategorichefen Kenn Thomsen siger til Jyllands-Posten:
– Vi har haft en meget stor vækst i den kategori, som vi kalder specialøl. Vi er begyndt selv at importere både tysk, tjekkisk og engelsk øl. Det giver priser som er langt lavere end tidligere. De tider er forbi, hvor kunderne ville betale 20 kr. for en halv liter øl. Alene siden uge 20 har vi solgt 600.000 dåser af en tysk Weissbier, som vi selv importerer.
Hos Coop ligger salget af udenlandsk øl i år på indeks 136 i forhold til 2009, mens special- og mikrobryg ligger på indeks 108. Ser man på mikrobryggerierne for sig, er de endda nede på indeks 82.
Kenn Thomsen fortsætter:
– Mikrobryggerierne kan måske godt gentage succesen, men det kræver udvikling og lavere priser.
Læs mere:
- Kun tilgængelig for abonnenter: Mikrobryg presses i pris af Coop (Jyllands-Posten) – alternativ link
Fra arkivet:
- Dansk mikrobryg overgår nu udenlandsk øl (Beerticker.dk)
Grafik: Bryggeriforeningen
Klosterbryggeriet A/S siger
#Microbryggerierne kan måske godt gentage succesen, men det kræver udvikling og lavere priser# udtaler Kenn Thomsen.
De senere år har der været en fantastisk udvikling i nye, spændende og ikke mindst grænsesøgende øl, brygget af danske microbryggerier, mere end 600 nye øl om året, kvaliteten er snart i top for alle, det ses tydeligt i den export der udviler sig af microbrygøl fra Danmark.
Prismæssigt kan vi ikke sammenligne dansk microbrygøl med udenlandsk industriøl.
Microbryggeriernes kundegrupper er butikker og restauranter der vil kræse for deres kunder.