Manden bag Mikkeller mener, at højere ølafgift vil styrke mikrobryggerierne i konkurrencen med billige øl.
Der er ikke enighed i den danske ølbranche om, at den forhøjede ølafgift, som den nye regering har planlagt, vil skade mikrobryggerierne. Mikkel Borg Bjergsø (billedet), Mikkeller påpeger over for Beerticker.dk, at højere ølafgift vil mindske forskellen på priserne på øl fra mikrobryggerierne og så de store bryggerier. Dermed vil mikrobryg overordnet blive styrket i konkurrencen.
Mikkel Borg Bjergsø uddyber over for Beerticker.dk:
– Jeg kan ikke tilslutte mig skaren, der råber op om problemer med højere ølafgifter. Afgiften skal jo pålægges forbrugeren, ellers giver den slet ingen mening. Det er jo ikke en afgift, der skal forhindre mikrobryggerierne i at tjene penge, men skal nedsætte alkoholforbruget i Danmark. Det bliver det kun, hvis forbrugeren betaler den ekstra afgift.
– Jeg er ikke bange for, at en lille prisstigning har konsekvenser for mikrobryggerierne. Afgiften er jo en lille procentdel af den samlede pris for vores øl. Omvendt vil de store bryggerier jo blive ramt med en stor procentdel – f.eks. Harboe, hvor afgiften udgør ca. 50% af produktionsprisen.
F.eks. for en 50 cl øl på 4,6% ABV udgør ølafgiften i dag 1,17 kr. Hvis ølafgiften blev fordoblet, så vil prisen på øllen blive øget med 1,17 kr. Uanset om det er en billig eller dyr øl som udgangspunkt (hvis forbrugeren skal betale hele den øgede ølafgift). Så procentvis stiger prisen på billig øl langt mere.
Deltag i debatten om ølafgiften – skriv en kommentar herunder. Skader eller styrker en højere ølafgift mikrobryggerierne?
Se også debat på Facebook – foruden der er mere debat på Facebook her.
Fra arkivet:
- Mikrobryggerier: Vi bliver hårdt ramt af afgiftsforhøjelse (Beerticker.dk)
- Den nye regering vil øge afgifter på øl (Beerticker.dk)
Thomas Hoelgaard siger
Jeg er totalt enig med Mikkel, og står helt uforstående overfor de mikrobryggere, der mener, at en prisforhøjelse i butikken i størrelsesordenen under 5 kr. pr. flaske vil ramme dem specielt hårdt. Det danske marked for øl kan jo opdeles i segmenter med hver sin prisfølsomhed.
Det første segment er det for konsumøl. Det er her, man finder både discountpilsnerne fra Harboe, Vestfyen m.fl. samt pilsnere/classic fra Carlsberg og Royal Unibrew. Dette segment er ekstremt prisfølsomt illustreret ved, at folk der køber discountpilsnere vælger disse, fordi de synes, det er for dyrt at betale 90 kr. for en kasse Carlsberg/Tuborg, når den er på tilbud, hvad den altid er et eller andet sted. I dette segment betyder en afgiftsforhøjelse rigtigt meget.
Det næste segment er det mikrobryg, der sælges i supermarkeder. Her koster en halv liter mikrobryg typisk mellem 18 og 25 kr til normalpris og væsentligt mindre, når der køres tilbud. Her vil en afgiftforhøjelse også have nogen effekt, men meget mindre end i det første segment. Folk der køber øl fra segment 2 har allerede valgt at betale adskillige hundrede procent mere for den samme mængde øl, end de skulle hvis de valgte fra segment 1, og derfor er de som udgangspunkt også villige til at betale ekstra. Men alligevel vil rigtigt mange af kunderne også have en max. grænse for, hvad de vil betale for en øl, som belastes, ved en prisstigning. Så jo, en vis effekt vil det også få her.
Og så er der det tredje segment; mikrobryg som primært sælges i specialbutikker og på barer med fokus på kvalitetsøl. Her er det min påstand, at prisstigninger i den nævnte størrelsesorden er komplet ligegyldige. Der er ingen, der i forvejen er parat til at give 50 kr. for en halv liter øl, som pludseligt står af, hvis den stiger til 55 kr.