Trods rekordoverskud mener Hancock ølmarkedet er “bedrøveligt”. Lokal forankring alt afgørende for bryggeriet.
Hancock’s regnskabschef Jørn Jensen siger til Food & Culture, at ølmarkedet for tiden ser bedrøveligt ud. Lige efter at Hancock Bryggerierne A/S har præsenteret et rekordoverskud på 3,6 mio kr.
– Det er ikke nogen hemmelighed, at markedet ser svært ud i øjeblikket. Og det bliver næppe bedre med de nye afgifter på alkohol, som regeringen har indført. Jeg kan ikke forestille mig andet end, der er en del mikrobryggerier, som ryger i svinget, siger Jørn Jensen.
Han er dog overbevist om, at Hancock nok skal klare sig. Årsagen er ganske enkelt, at de her har satset på at brygge øl af en høj kvalitet efter de klassiske dyder. Og vigtigst af alt er bryggeriet det levende eksempel på, at den lokale forankring kan være afgørende.
– Vi har et rigtig godt forhold til vores kunder i Skive og omegn, og det betyder, at vi afsætter godt 70 pct. af alle vores produkter inden for en radius af 30 kilometer fra bryggeriet. Hvis ikke vi havde den store kundeloyalitet blandt de lokale, ved jeg faktisk ikke, hvordan vores økonomi skulle løbe rundt, siger regnskabschefen.
Læs mere:
- Kvalitet kan redde mikrobryg (Food & Culture)