Opdateret
Satsning på lokalområdet giver for første gang en lang række bryggerier sorte tal – eller tæt på.
Hvis man den seneste tid har fulgt nyhederne her på Beerticker.dk, om diverse små og mindre bryggeriers regnskaber, har man kunnet konstatere, at det går absolut bedre nu. Trenden er overskud, går i nul eller tæt på at gå i nul.
Ofte er baggrunden for det en lokal satsning. Det budskab kommer i dag også ud i de brede medier via Ritzau.
Niels Hald, direktør i Bryggeriforeningen siger til Ritzau:
– Der er stadig en kæmpe folkelig interesse i Danmark for gode øl. Mange af mikrobryggerierne satser nu mere lokalt, og det har de succes med.
Aarhus Bryghus har også fundet ud af, at den lokale satsning er vejen frem:
Aarhus Bryghus landede ellers kort efter fødslen en national aftale med Danske Supermarked, men den bar ikke frugt.
– Folk vil jo købe lokal øl, når de handler i det lokale supermarked,« siger Niels Buchwald, som fik et lille overskud i det seneste regnskab.
Derfor fokuserer Aarhus Bryghus i dag udelukkende på det gamle Århus Amt, og leverer til mange arrangementer i nærområdet som byfester og kræmmermarkeder.
Brygmester Antoni Aagaard Madsen kan glæde sig over, at Nibe Bryghus i første kvartal i år fik det første – omend beskedne – overskud:
For tre år siden brændte bryghuset store summer af på at sende øllet rundt til hele Danmark. Nu satser man i stedet benhårdt på det lokale, og laver for eksempel eventøl til Nibe Festivalen og muslingefestivalen i Løgstør. Det har givet så meget pote, at fire års underskud nu er vendt til et beskedent overskud.
– Vi har fundet en niche, hvor vi kan tjene penge på vores øl. Folk får et helt andet indtryk af vores øl, når de kan relatere det til noget, de kender, siger Antoni Aagaard Madsen.
Tidligere landsformand for Danske Ølentusiaster og nuværende presseansvarlig Anne-Mette Meyer Pedersen bakker op om, at vejen til økonomisk succes går via den lokale satsning:
– Derfor skal bryggerierne fortsætte udviklingen og blive endnu bedre til at udnytte det lokale marked. De skal turde satse stort i lokalområdet.
ErhvervsBladet/ evb.dk kører derimod konsekvent fortsat den negative tone. Senest med denne oversigt over tidligere bragte nyheder om regnskaber. Og konkluderer ud fra de syv regnskaber, som de lige netop har omtalt.
- Syv bryggerier med tømmermænd (evb.dk)
Samme ErhvervsBladet der i januar bragte en generel negativ analyse af 46 mikrobryggeriers regnskaber. På et besynderligt tidspunkt da det var baseret på regnskaber for 2009 – som generelt var et kriseår for samfundet. Samt få måneder før de nye 2010 regnskaber begyndte at komme.
Læs mere:
- Vi vil drikke den lokale bryg (Ritzau via Århus Stiftstidende)
- Vi drikker helst den lokale humle (Ritzau via DR Nyheder)
- Lokale bryggerier lever af lokal tørst (DR P4 Nordjylland)
[…] Den lokale satsning bærer nu frugt (Beerticker.dk) […]