Danske Ølentusiaster ligger op til, at foreningen skal have en langt mere forbrugerkritisk rolle i fremtiden.
Danske Ølentusiaster (DØE) er i gang med at omdefinere dets rolle i den danske “ølverden”. Hvilket er nødvendigt, efter Danmark nu har fået et mangfoldigt øludbud og rigeligt af bryggerier. Noget der ellers i den grad manglende, da DØE blev stiftet i 1998. Men det oprindelige hovedformål er opfyldt.
Kort sagt skal der nu mere fokus på kvalitet fremfor kvantitet. Så DØE er nu i gang med at skifte skind, til en meget mere udfarende og forbrugerkritisk forening. Bl.a. vil DØE nu til at bedømme øl – sige hvad der er godt og skidt. Være med til at aktivt højne kvaliteten af det danske øludbud.
En højnelse af kvaliteten som bl.a. skal med til at gøre Danmark til et verdens førende øllande – og anerkendt som værende det.
Og øllet skal have en status i Danmark på niveau med vin, og en tilsvarende lige så stor kendskab. Og af samme grund vil DØE til at være en meget mere synlig i medierne, med klare ølpolitiske holdninger.
USA
Man behøves blot vende blikket mod USA, for at se der absolut kan opnås mere, hvad angår specialøllets status og markedsandel her i Danmark. På trods af at USA er et kriseramt land, så fortsætter der ufortrødent med at komme særdeles positive meldinger fra “craft” bryggerierne derovre. Deres markedsandel bare fortsætter op, hvorimod der nu rapporteres om drastisk fald for almindelig øl og de store bryggerier.
Og interessen stiger fortsat. F.eks. er der på det seneste kommet en opblomstring af “beer weeks” i USA. Senest er en stor succesfuldt en afholdt i San Francisco med over 200 begivenheder.
DØE’S UDKAST TIL UDVIKLINGSPLAN (læs den komplet her, pdf):
Danmark – et førende ølland. Danmark skal opfattes nationalt (mål: december 2015) og internationalt (mål: december 2020) som værende et af verdens førende øl-lande.
- Mangfoldigt udbud
- Særlige danske øltyper
- Politisk højne øllets status
- Ølturistland
- Litteratur i udlandet
Ølkendskab. Øllets status og befolkningens almene viden om øltyper skal mindst være på et niveau, som det er for vinen i dag (mål: december 2015).
- Ølsmagninger
- Etiketter mere oplysende
- Styrke øllet på restauranter
- Specialøllets markedsandel skal øges 1% om året
Kvalitet. DØE ønsker at fremme den dansk fremstillede øls kvalitet (mål: december 2011).
- Uddannelse af bryggere, kvalitetsarbejde
- Panel der giver tilbagemeldinger på øl
- Ølanmeldelser i medierne inklusiv ØLentusiasteN
- Kåringer af gode og nyskabende bryg
En synlig forening. DØE skal have en effektiv kommunikation (mål: marts 2011).
- Synlig i medierne – hyppige pressemeddelelser angående vigtige nyheder
- Styrke kommunikation via ale.dk og bladet ØLentusiasteN
- Kommunikationsansvarlig ansættes på sigt
DØE er en synlig og seriøs samfundsdebattør i forbrugerpolitiske anliggender på fødevareområdet (mål: december 2011).
- Skarpere på standpunkter og argumenter
En sammenhængende forening. Sammenhæng mellem lokalafdelingerne og landsorganisationen (mål: december 2012).
- Lokalafdelingerne inddrages i landsorganisationens arbejde
- Øllets Dag styrkes lokalt i hele landet
Større professionalisering af organisationen (mål: december 2012).
- Nye udvalg med mange flere deltagende i det nationale arbejde
- Kompetancer skal være til stede
Økonomi – bæredygtig økonomi – minimum sorte tal (mål: regnskabsår 2010).
- Mere synlighed af DØE medfører flere medlemmer og dermed bedre økonomi
DEBAT:
Der er oprettet en debat i forbindelse med Danske Ølentusiasters visions- og strategiarbejde. Jeg kan kun opfordre til, at man deltager aktivt i debatten, for det er nu Danske Ølentusiasters fremtidige rolle formes. Og dermed indirekte også øllets fremtid i Danmark.
GENERALFORSAMLING:
Hvordan den endelige nye vision og strategi skal være, vil i højeste grad komme til at præge Danske Ølentusiasters generalforsamling i Odense den 20. marts. Hvis man vil være sikker på siddeplads – foruden være med til den efterfølgende spisning og ølsmagning, skal man tilmelde sig her senest 27. februar (naturligvis kun for medlemmer).
Der er udsigt til en vigtig generalforsamling, der ændrer DØE’s kurs.
Læs mere:
- Udkast til Vision og Udviklingsplan (ale.dk)
- Udkast til Visionen for Danske Ølentusiaster (pdf – ale.dk)
- Udkast til Udviklingsplan for Danske Ølentusiaster (pdf – ale.dk)
- Visionsarbejdet (pdf – ale.dk)
Fra arkivet:
- Danske Ølentusiasters fremtid til debat (Beerticker.dk)
Jeg kan ikke helt forstå, at man ser på USA som det helt store forgangsland for mikrobryggerier. I følge Brewers Association (www.brewersassociation.org) har mikrobryggerier i USA ca. 4 % af det samlede marked. Det er stort det samme som mikrobryggerierne i Danmark har. Derudover er der ca. 200.000 indbyggere i USA pr. bryggeri, mens der i Danmark er ca. 45.000 indbryggerie pr. bryggeri (dvs. ca. 5 gange så mange bryggerier i Danmark som i USA). Hvordan er USA længere fremme end Danmark i forhold til specialøl (ud over at de startede før)?