Salget af øl i Coop’s butikker er faldet 6 procent i år i forhold til sidste år. Til gengæld sælges der 372 procent mere cider.
Cider er blevet det store hit i sommeren 2009.
Salget af cider er steget med ikke mindre end 372 procent i Coops butikker i 2009 i forhold til 2008, hvor drikken fik sit gennembrud i Danmark.
Derimod er øl-salget faldet i år. Her har danskerne købt 6 procent mindre end de gjorde året før.
”Det er den unge generation, der i den grad har taget cideren til sig. Og det er ikke alene øl, det er gået ud over. Også de såkaldte alko-pops har mistet omsætning,” siger kategorigruppechef Kenn Thomsen, Coop.
Gennembruddet blev skabt sidste år af Carlsberg med lanceringen af Somersby.
”Årsagen til den helt usædvanlige stigning i salget er:
- Det rammer de unges smag.
- Det bliver dygtigt markedsført.
- Der er kommet et kæmpe udvalg med mange nye produkter i år, lige fra sød cider til den rigtige tørre cider som er et godt valg til maden” siger Kenn Thomsen.
Coop har således i år ikke mindre end 44 forskellige cider-varianter i sortimentet.
Fra arkivet:
Cider presser øl ud? (Beerticker.dk)
Læs også:
Danskerne går amok i cider (Politiken.dk)
Knut Albert Solem siger
Så lenge COOP Danmark kutter ned på ølutvalg og hylleplass, burde det ikke overraske noen at salget går ned.