Berlingske Tidende skaber forvirring angående faldende ølsalg.
I artikel i Berlingske Tidende i dag blandes æbler og pærer sammen – det vil sige de brede komsumøl og så specialøl. Ved at der tegnes et billede af, at forbruget af øl generelt er faldet 30% siden 2003. Der nævnes ikke, at fra 2003 til 2009 steg salget af øl fra mikrobryggerier fra 0,5% til 3,5% af det danske ølsalg (tal fra Bryggeriforeningen).
Hele trenden med fokus på kvalitet fremfor kvantitet blandt de øl forbrugerne vælger at købe, ignorerer denne artikel i Berlingske Tidende. Der males med en bred pensel et billede af, at forbruget af øl generelt falder. Vel og mærke i en artikel der handler både om Carlsberg, Royal Unibrew og mikrobryggerierne.
At der så i Danmark er et stort prispres på specialøl specielt ved de store dagligvare kædebutikker, som presser en række mikrobryggerier, er den anden og reelle historie. Foruden der er rigtig mange mikrobryggerier om budet.
Niels Hald, direktør for Bryggeriforeningen siger til Berlingske Tidende:
– Der er meget skarp konkurrence på det danske ølmarked, og konkurrencen er også benhård blandt mikrobryggerierne. Mange af de små bryggerier har det hårdt, blandt andet fordi det er forbundet med store investeringer at starte op. Specialøl er dog kommet for at blive, og udviklingen i USA har vist, at mikrobryggerier kan overleve.
I USA falder salget af øl fra de dominerende bryggerigiganter Anheuser-Busch InBev og MillerCoors drastisk for tiden, hvorimod specialøl – “craft beer” rider på en utrolig stor succesbølge.
Mere fra Berlingske Tidende, hvor Claus Tarstrup, formand for Danske Bryghuse siger:
– Mikrobryg er kommet for at blive, og markedsandelen for mikrobrygget specialøl vil stige. Når det er sagt, så vil der stadig komme konkurser og blive færre bryggerier de kommende år, da det også kræver købmandsskab at drive et mikrobryggeri.
– Det vanskeligste er distributionen, da transport af små mængder er dyrt per enhed. Enten må man få national distribution gennem en kæde, eller i stedet satse på det lokale marked. I lokalområdet kan man konkurrere med Carlsberg og vinde på mangfoldigheden og oplevelsen i øludvalget.
Læs mere:
- Svære år venter bryggerierne (Business.dk)