Med Pladderballe Bryghus og Stronzo Brewing Co. som eksempler skriver Berlingske, at storytelling blandt mikrobryggerier er på retur.
Berlingske afliver storytelling blandt danske mikrobryggerier under overskriften “Slut med storytelling”.
Fortællinger om sydvendte skråninger og passionerede mikrobryggere, der kun mæsker ved fuldmåne, er på retur. Nu skal det igen være sjovt at drikke øl.
Som eksempler bruger Berlingske det nye brand Pladderballe Bryghus fra Næstvedbryggeriet Føniks samt Stronzo Brewing Co, der blev lanceret i november. Berlingske har talt med direktør John Serritzlev, Næstvedbryggeriet Føniks.
John Serritzlev har helt bevidst delt sine bryg op i to kategorier. Føniks-linjen, hvor han “nørder igennem” ligesom så mange andre mikrobryggerier. Og så bryggeriets tradition for at hive gæstebryggere ind, som er den, Monrad & Rislund falder ind under. Tidligere har blandt andre ølbogsforfatteren Claus Berthelsen (red: der skal stå Carsten Berthelsen), fodbolddommer Kim Milton og Næstveds borgmester brygget på Føniks.
– Gæstebryggere skaber dynamik på bryggeriet, og nogle af øllene bliver optaget i vores faste sortiment, så det fungerer også som en slags produktudvikling. Men der ligger ikke en kynisk businessbetragtning bag at indlede et samarbejde med Monrad & Rislund – der var tilfældigvis en i vores netværk, der kendte dem, og så prøvede vi det af. Vi gør det mest, for at det skal være sjovt, forklarer John Serritzlev.
Han ser en tendens til, at mikrobryggerierne bliver lidt mere folkelige og lancerer øl, der er lettere at sælge, ved siden af deres mere kompromisløse bryg. Ørbæk Bryggeri har eksempelvis lanceret adskellige øltyper, der er mere prisvenlige, og på Fur Bryghus har man gjort det samme med den såkaldte Vulcano-serie.
Berlingske har talt med Stronzo Brewing Co’s Kristian Strunge om storytelling:
– Vi vil gerne være anderledes end konkurrenterne, så folk lægger mærke til Stronzo i stedet for de 30 andre produkter på supermarkedets hylder. Vores tese er: Hvis alle synes, vi skal gøre det på én måde, så gør vi det på en anden. Hvis etiketterne skal være ovale og falmede, laver vi dem firkantede og i skrigende farver.
Han har ikke meget til overs for storytelling og de skønmalerier, han mener, der males på konkurrenternes etiketter.
– Hvis man går i dybden med storytelling, vil man jo se, at der står det samme på alle øllene. De er alle sammen brygget på et eller andet slot og blablabla – og så er de som regel gode til mad fra grillen, griner han.
Bør dog nævnes at Stronzo Brewing Co. selv er blevet ramt af deres storytelling. Således står der Kødbyen, København på bl.a. deres etiketter, fordi der skal være en Stronzo brewpub her. Hvor der skal brygges på det købte brygudstyr fra Amager Bryghus, som for tiden er opmagasineret. Brewpubben skulle have været åbnet på nuværende tidspunkt. Men det er endnu ikke blevet til noget på grund af risikovurdering af ammoniak-køleanlæg i Kødbyen.
- Ikke frit tilgænglig: Øl: Slut med storytelling (FRI/Berlingske)
I øvrigt var der fredag et portræt af Morten Strunge, Stronzo Brewing Co. i Børsen. Det handler ikke om øl, men om lavpris mobiltelefonselskabet Onfone og hvordan han indkasserede 100 mio. kr. ved salget af det til TDC. Et referat af de to sider i Børsen kan man se her:
- Iværksætter fortæller om jackpot til 100 mio. (Børsen via epn.dk)
- 25-årig iværksætters historie: Sådan blev jeg millionær (Børsen)
[…] forlængelse af Berlingskes fokus på mikrobryggeriers storytelling, skriver Jyllands-Postens ølblogger Christian Andersen om design – eller rettere manglen på […]