Tredelingen af mikrobryggerier og Stronzo Brewing Co.’s agressive markedsføring blandt tendenserne i 2011.
Beerticker.dk har talt med Nordjyske Stiftstidende’s John Jensen i et tilbageblik på det danske ølmarked i 2011, samt hvad fremtiden bringer. Artiklen er i avisen i dag.
Jeg starter ud med at konstatere, at tredelingen af små og mindre bryggerier blev endnu mere udtalt i 2011. En mindre gruppe som er ude nationalt i dagligvarehandlen. En stor gruppe af bryggerier der satser lokalt. Samt endelig nørd-bryggerierne i mangel af et bedre ord. Den sidste gruppe er en lille del af markedet, men de vinder mere og mere fodfæste. Som jeg siger til Nordjyske Stiftstidende:
– Nørd-bryggerierne er små kompromisløse bryggerier, der ofte eksporterer en god del af deres produktion. De er oftest kontraktbryggere, som bruger andre facilliteter i både Danmark og udlandet.
Vi taler Mikkeller, BeerHere, Evil Twin Brewing, Kissmeyer Beer, Grassroots Brewing, Croocked Moon Brewing, To Øl o.s.v. Der dukker løbende flere op af dem.
Ovenstående tredeling af mikrobryggerier er selvfølgelig groft forsimplet. Det er bestemt ikke alle bryggerier, der udelukkende hører til i en af de tre kategorier.
Det er sjældent, vi længere ser de helt store satsninger. Men der var en stor undtagelse i 2011, som jeg siger til Nordjyske Stiftstidende:
I det hele taget tynder det ud i de store satsninger, mener Peter Myrup Olesen, men et enkelt tiltag skilte sig markant ud i 2011.
– Brødrene Kristian og Morten Strunge er gået ind på markedet på en måde, der aldrig er set før i Danmark. Kristian er ølnørden og Morten er entreprenøren, der har tjent millioner af kroner på at sælge sit lavpris-teleselskab Onfone. Kombinationen af ølnørderi og benhård business som i Stronzo Brewing Co. er ikke set før i Danmark, siger han.
– De går efter stor volumen og har erklæret, de vil være blandt de ti største i løbet af i år. De får deres øl lavet hos Fanø Bryghus og i Belgien, siger Peter Myrup Olesen.
Mikrobryg kombineret med så agressiv markedsføring har vi ikke set før. Hvorvidt det så er en succes er endnu et åbent spørgsmål, som det nok foreløbigt kun er Strunge brødrene, som kender svaret på.
Beerticker.dk vover også at spå om fremtiden:
– USA er som altid foregangsland i forhold til Danmark, og her har man oplevet en stormende fremgang for craftbrewing, altså mikrobryggerier, på trods af krise og generel tilbagegang i forbruget af øl, siger han.
– Jeg tror, vi vil se noget tilsvarende herhjemme. Også fordi den nye ølafgift betyder større prisstigninger på de billige almindelige øl end på det dyrere øl fra mikrobryggerierne, vurderer Peter Myrup Olesen.
Vi taler naturligvis om den procentvise stigning her.
Nordjyske Stiftstidende’s John Jensen har ellers udvalgt en række begivenheder fra 2011. Givet ved bl.a. at gennemlæse årets dækning på Beerticker.dk. Følgende nævnes – selvfølgelig med et nordjysk fokus:
Årets Danske Ølnyhed 2010 blev Rough Snuff fra Midtfyns Bryghus, der kort tid før var blevet forbudt. Hornbeer blev Årets Bryggeri 2010. Ølkonsortiet blev udråbt til verdens niende bedste ølbutik af RateBeer, og fik desuden Den Regionale Ølpris. 13.049 gæster var der ved Ølfestival København, hvor Årets Danske Ølpris 2011 gik til William Frank fra Grauballe Bryghus. Søgaards Bryghus blev kåret som Årets Aalborg Beerwalk Pub 2011. Nørrebro Bryghus Zwickelbier brygget på umaltet bryg ved hjælp af Novozymes enzym. Randers Bryghus overtog/fusionerede med Raasted Bryghus, hvilket medførte at Stefan Kappel overtog brygningen på Bie’s Bryghus fra Martin Jensen. Verdens første øl-encyklopædi The Oxford Companion to Beer kom på gaden med kritik. Løkken Bryghus gik konkurs men genopstod som Løkken Nye Bryghus ApS.
Ikke frit tilgængelig:
- Ølnørder og business (Nordjyske Stiftstidende)
- De største øl-øjeblikke i 2011 (Nordjyske Stiftstidende)