Opdatering: Bemærk kommentar fra Danske Ølentusiasters landsformand Bo L. Jensen.
Anders Kissmeyer stiller igen spørgmålstegn ved, om det er forbrugerne – Danske Ølentusiaster – som alene skal stå for de store ølfestivaller.
I det nye nummer af Scandinavian Brewers’ Review ligger Anders Kissmeyer op til en debat, angående hvordan samt hvem der skal organisere ølfestivaller i Danmark, nu hvor nyhedens interesse for øl har lagt sig. Indtil nu har Danske Ølentusiaster alene stået for det. Anders Kissmeyer er technical editor på Scandinavian Brewers’ Review, foruden han naturligvis stiftede Nørrebro Bryghus.
Følgende er Beerticker.dk’s oversættelse fra engelsk:
Det triste er, at arrangørerne åbenbart ikke ser noget problem i det faktum, at det kun er deres medlemmer, som kommer tilbage år efter år. Vennerne som de var vant til at kunne slæbe med til festivallen gider ikke komme længere, men hvad dælen – medlemmerne har jo stadig lejlighed til at møde de andre medlemsvenner. Samt smage alle de nye øl frigivet af bryggerierne i det forløbne år. Og hvis vi udsætter dem for en polygraph test, vil de indrømme, at det er præcis derfor de organiserer festivallerne.
Min pointe er, at fokus af enhver begivenhed uundgåelig vil være en konsekvens af arrangørernes interesse. En meget teoretisk analyse vil nogen sige, men dette faktum er blevet krystalklar for mig i løbet af det sidste år, hvor jeg har haft lejlighed til at deltage i tre festivaller i andre lande, som er organiseret af andre “interesser” end forbrugerne.
The Stockholm Beer & Whisky Festival og Mondial de la Biére i Strasbourg, begge organiseret af private kommercielle selskaber. Samt Great American Beer Festival (GABF) i Denver organiseret af Brewers Association – altså bryggerierne.
… Disse andre festivaller inkluderer fødevarer og andre drikkevarer, de imødekommer specielt mediers behov og interesser, de markedsføres professionelt, de inkluderer underholdning – tryllekunstnere, karaoke, musik og dans, o.s.v. Foruden de giver festivalgæster chancen for at udforske og ofte endda smage aspekter af øl, de måtte være nysgerrig efter at udforske – fra matchende øl og mad til professionel ølsmagning. Med andre ord, de er indbydende for en meget, meget større gruppe mennesker end bare øl nørder.
For mig er det ikke nogen overraskelse, at disse “alternative” festival koncepter er meget succesfulde, specielt GABF. Nu kørende på noget nær sit 30. år, men genopfinder kontinuerligt sig selv og er mere succesfuld end nogensinde.
… Jeg siger også, at hvis vi som bryggerier ønsker at udnytte denne mulighed, er vi nødt til at sørge for, at vi også får vores fod under bordet, så festivallerne også vil opfylde vores behov og ønsker.
Læs mere:
- The Image and Knowledge of Beer (pdf – Scandinavian Brewers’ Review)
Fra arkivet:
- Ølfestivallernes fremtid til diskussion (Beerticker.dk)
Torben siger
Det er kloge ord fra Anders Kissmeyer’s mund. Jeg tror i den grad at han har ret i at ølfestivalen skal løftes til et andet niveau med tiden.
Publikum følger tidens trend, og øltrenden har toppet. Tilbage står hvad Anders kalder ølnørderne (ja, jeg er sgu en nørd!).
Der må nye tanker og nye idéer på bordet. Bryggerierne er også selv ansvarlige for dette, så sammen med DØE må man forsøge at forme fremtidens festivaler så osse andre end os nørder har lyst til at deltage.
Bo L. Jensen siger
Hej Anders.
Tak for dit indlæg. Som du selv ved har der været sammensat en udviklingsgruppe der bl.a. skulle arrangere mere fag-relateret indhold på den festival i 2010 hvor Danske Ølentusiaster igen stillede så udemærket rammer op. Der skulle bare fyldes indhold i, men du kender jo selv udfaldet af dette arbejde.
Der var ikke noget jeg hellere ville end at vores festival fik noget
mere indhold så der kom andre en “vennerne” du skriver om, det kan være mad, arrangementer o.s.v. Men jeg kan kun igen og igen opfordre til at komme ud
af busken. Dog syntes jeg du er lidt hård ved vores gæster. Der kommer mange førstegangsgæster der trods din påstand om det modsatte har en dejlig oplevelse.
Jeg har også været på mange andre festivaller og samlet en del erfaring, men som du også skriver kan det ikke være os som forbruger/interesseorganisation der skal tage hele slæbet. Vi er gode til at skaffe frivillige entusiaster og lave rammerne for en sådan festival, og det skal vi blive ved med. Det skal måske også være os der inviterer udstillerne da vi er den uafhængige part i alt dette,
men der skal et samarbejde op at stå angående fagligt indhold og mange
andre ting.
Det samarbejde du “efterlyser” skal IKKE være ideer der sendes til DØE “som kunne være sjovt hvis det var med på festivalen” og så bagefter være fornærmet fordi vi ikke arrangerede det. Vi har vores kåringer i foreningen, men det er sgu lidt sølle at det er det eneste der foregår på festivalen.
Lad os lave de fysiske rammer og foreningsindholdet, og lad så faget få frit spillerum til arrangementer for gæsterne. Vi har jo alle glæde af mange gæster i hallen.
http://www.beerfestival.dk
Ove Henrik Petersen siger
Hej Anders
Jeg kan kun tilslutte mig dit gode indlæg. Festivalerne skal være større, mere spændende og interes-sante. Se bare på Kulinarisk Sydfyn – og fødevaremessen i Herning..
Spørgsmålet er så bare hvordan får vi gjort ølfestivalen mere interessant? Jeg er selv med til at ar-rangere denne, og så hvilke problemer der var i 2010, med at få nogen til at være med på fagmes-sen. – Det virker som folk glemmer at der er 3 parter i dette forhold, arrangør, udstiller og gæster.
Hvis én af parterne svigter, ja så går det meget dårligt. Og som forbrugerorganisation er det svært for Danske ØlEntusiaster at lave bryggeriernes indslag – vi er nødt til at holde os til egne rækker. Interessen manglede tilsyneladende fra alle bryggerierne og deres samarbejdspartnere.
Men det kunne være spændende at lave et samarbejde over alle grænser – så det bliver en slags livs-stilfestival, hvor vi har godt øl, andre drikke, mad og råvarer. Gerne magasiner og rejsearrangører – mulighederne er mangfoldige.
Det eneste der kan skræmme er, at det koster at komme i gang, og man ved ikke hvordan økonomi-en ser ud når showet er slut – ØlEntusiasterne er for små til at bære et kæmpe underskud på sådan en festival, så der må flere aktører på banen.
Min personlige mening er, at er der flere om sådan en festival, jo mere interessant kan den blive, bare ledelsen ikke bliver splittet ud på for mange områder.
Lad os da prøve en gang!
Ove Henrik Petersen
Danske ØlEntusiaster Halsnæs
Anders Kissmeyer siger
Kære Bo og Ove Henrik,
Tak for jeres overordnet postive modtagelse af mit indlæg om fremtidens festivaler. Jeg er over bevist om, at hvis begge parter – altså bryggerierne og DØE – er villige til at sætte handling bag ord, så kan der hurtigt komme til at ske noget dramatisk og positivt. Men først skal rammer og ansvar – også det økonomiske – jo diskuteres og falde på plads, men det ved jeg, at Bryggeriforeningen har taget initiativ til.
Godt nytår til alle!
Anders Kissmeyer